tisdag 18 oktober 2011

Livet på andra sidan Atlanten

Hej!
Amanda här, (stora) syster till Dajana. Ni som följer hennes blogg vet lite om mig, men
låt mig presenterna mig lite närmare.

Jag är 27 år gammal och bor i New York( ca 30 min från Manhattan). Jag flyttade hit i
aug 2010 för att jobba med ett handbollsprojekt. Jag undervisar årskurs 1-3 i handboll, och håller sedan en turnering med alla skolar inblandade. Mitt kontrakt är på 2 år och jag har alltså knappt 10 månader kvar :(  Tiden flyger verkligen förbi! Jag håller också nu på att göra färdigt min civilekonomexamen härifrån, har 3 kurser och uppsatsen kvar. (måååste göras klart nu!)

Vid sidan av handbollsjobbet och nu högskolan så jobbar jag åt en amerikansk familj ca 15 h per vecka. Jag bor gratis hos de nämligen och betalar ingen mat. Min motprestation för detta är att jag kör deras barn till skolan och olika eftermiddagsaktiviteter. Detta är en överenskommelse som vi gjort och det funkar kanon. Det har verkligen gett mig inblick i livet här och jag har fått uppleva alla amerikanska traditioner och helgdagar "på riktigt". Nog med formaliteter.. tänkte ge en liten inblick i mitt liv här och vad jag lärt mig i detta (oftast) underbara land.

New York är en dröm!
Jag säger detta fortfarande efter alla dessa månader här. Jag kan inte förklara det på något annat sätt hur mycker jag än försöker. Men det är också kontrasternas stad (eller landet USA om man vill så) För lika mycket som det finns extremiteter åt ett håll, lika mycket finns det åt andra hållet. Främst så syftar jag på inkomst, men också levnadssätt, åsikter, hur mycket religion styr ens vardagliga liv, vilken skola man går i osv.

Saker jag upptäckt på vägen...

- College livet är precis på alla filmer man ser på! (jag läste en termin, mitt tredje år på Elon University i North Carolina så jag kan verkligen styrka detta)
Och ja, alla dricker ur dessa röda plastmuggar när man festar, och det är bara att dyka upp. Ingen inbjudan behövs! :)

- Folk värderar dig efter din utbildning och ditt jobb. Jobbar du som trädgårdmästare, servitris eller i en butik så ser människor ner på dig.  (den absolut i särklass värsta egenskapen med amerikanerna)

- Sydstatare är de mest trevliga och inbjudande människor jag någonsin träffat på. Detta upptäckte jag efter min termin på Elon University. Tyvärr är de dock inte särskilt bra på geografi. Sverige ligger (oftast) i södra Europa.

- Där jag bor, Munsey Park, så gör ingen något själv. Man har städare, folk som klipper gräsmattan åt en, hemmafruarna går på gym om dagarna, går till frisören, fixar nagarna på salong. Ingen gör sådant själv! Ibland lite konstigt jämfört med livsstilen hemma i Sverige.''

- Folk lever för att jobba! (i motsats till medelsvensson hemma som jobbar för leva)

- När man börjar ett nytt jobb så har man oftast ingen semester första och andra året. Sedan har man endast 2 veckor. That's it! Tack och lov för svensk semester :)
Själv har jag ett internationellt avtal.

- Drive through eller hemkörning är en institition här. Mest konstiga jag stött på är en matbutik som har en drive through. Tänk er en körbana som delar itu en matbutik, där du säger i början vad du vill ha, och sedan får du dina varor och betalar när du kört genom matbutiken.

- På 14 månader har jag lagat mat 2 gånger!

- På tisdagar kostar bio endast 6 dollar (ca 36 kr)

- När jag tog mitt amerikanska körkort varade uppkörningen i ca 2 min. NO JOKE!
Vänster/höger sväng, stopp och fickparkering sen var jag fullt duglig för amerikanska vägar.

_______________________

Hur har jag det själv då?
Så här ser en genomsnittlig dag ut för mig.

07.15 Går upp

07.45 Jobbar åt familjen, kör barnen till skolan

09.45 Börjar mitt handbollsjobb (lektioner, möten, telefonsamtal och planeringsarbete)

15.30 Hämtar barnen från skolan (läxor, iväg på eftermiddagsaktiviteter)

19.00 Jobba med handbollen igen (mest planering och inbokning av lektioner samt svara på mail)

21.30 Kör till mitt gym (tisdagar blir det oftast bio med vännerna)

00.00 Kommer hem och direkt i sängs i princip. Jag äter mat självklart annars hade jag haft syrran efter mig :)

_________________________________

På helgerna är det då jag upptäcker New York på riktigt. New York borna uttrycker det bäst: "Never a dull moment in NYC"
Med det menar de att det alltid finns något att göra och att staden ständigt genomgår en förändring.
Jag brukar gå och äta middag med mina vänner på ett nytt ställe. Den gångna helgen blev det Beekman Beer Garden på Southstreet. En uppbyggd beach club vid östra sidan av lower Manhattan. Tänk er sand, vita soffor, eldstad, live musik, och bästa biten.. den har Hudson River som granne, 5 meter bort. :)  Underbart ställe! Kommer definitivt återvända. Och det är inte konstigt att jag går till en beachclub i oktober för vi har fortfarande varmt väder här, ca 20 grader om dagarna. Sedan drar vi vidare till en nattklubb. Personliga favoriter är Nikki Beach, Empire Hotel Rooftop, Butter, Greenhouse och Skyroom.

Mitt favvoställe när det gäller fika är utan tvekan Martha's Country Bakery och Starbucks(deras chocolate chip banana bread tillsammans med double chocolaty chip frappucino är beroendeframkallande, haha) När det gäller glass, som jag äter lika mycket året runt åker jag till Coldstone Creamery(du gör din egen glass och får den i en varm nygräddad våffla) mumma!!! :D

Som min syster är jag shoppoholic ända ut till fingerspetsarna! Så jag går ofta in i någon mall för att strösa runt ett par timmar. Som sagt, det finns oändligt mycket att göra i New York :)

Jag ska avsluta detta (långa) inlägg med att skriva lite vad jag lagt mina pengar på(förutom shopping)

- 2 veckors semester i Orlando, Florida
- Långhelg i Miami
- En vecka i LA
- En veckas semester i Southampton
- Långhelg i Niagara falls, Canada
- Snowboardåkning på Mount Snow i Vermont
- Åkt till Baltimore, Atlantic City (mini Las Vegas för er som inte känner till det)

Konserter jag varit på
- U2 (2 ggr) , Rihanna, Lifehouse, Usher, Black Eyed Peas

- US Open finalen i tennis (Nadal mot Djokovic)
- NHL hockey

Närmast har jag att se framemot Halloween, min födelsedag, Thanksgiving, Goo Goo Dolls konsert & minisemester i Washington DC.
Åter igen, det är en dröm att bo här. :)
Bjuder på lite bilder från min vistelse här i New York:


Mig hittar ni andra från höger.

Jag i brillorna...








Nästa gång undertecknad skriver blir det om mat & träning. Du är antigen smal eller fet här.. finns inget mellanting! Tills dess....

Soliga hälsningar från New York
//Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar