måndag 24 oktober 2011

Certifikat i TRX Rip Trainer - Done!

Visste ni att 85 % av muskelfibrerna i magen är gjorda för rotation? De flesta idrotterna kräver rotation men hur många är det som tränar det på gymmet? Tittar vi på några av livets rörelser så rör vi oss knappast endast rakt fram eller hela tiden med två armar etc. Vi böjer oss ner för att ta upp något tungt och samtidigt roterar, vi använder en arm/ben i taget, förflyttar saker med en arm, knuffar något med en arm osv.

Hållning är nyckeln till allt! Med dålig hållning ökar skaderisken men däremot med bra hållning ökar prestationen! Att vara stabil (stabilitetet) är att kunna motstå en rörelse. Föreställ er att ni står ungefär axelbrett och någon knuffar er med båda armarna framifrån och sedan knuffar dem er med endast en arm. Det kommer vara lättare att stå emot knuffandet med två armar medan man måste stabilisera mer, dvs stå emot rörelsen mer på ena sidan för att inte tappa balansen och flytta foten från golvet, när man blir knuffad på ena sidan av axeln. Kroppen kommer vilja vridas automatisk och för att motstå det, måste magen (core) kopplas in och stabilisera upp för att inte tappa balansen.

Utbildningen i TRX Rip Trainer i lördags var fantastisk! Jag är helt såld och jag kan redan nu se dess framgång inom många olika sporter. RIP står för Rotation Integretion Power. Det är helt nytt i Sverige, jag var en av dem sex personer som gick utbildningen först i hela Europa. Precis som när jag gick TRX Suspension Traning utbildningen, var det relativt nytt men idag hörs och syns det mer och mer i idrottarens träning.

Många idrottare spenderar många timmar på gymmet, nöter djupa knäböj, bänkpress, chins, frivändningar etc. Idrottaren kommer bli starkare och större (inte större nödvändigtvis, beroende på träningen) men hur ska den idrottaren använda det inom sin idrott sedan? Frågan är hur övergången från maxstyrkan till kraft ska ske, som i mitt fall på handbollsplanen? Hur får jag min råstyrka att synas på handbollsplanen, dem här frivändningarna med stöt på 70 kg? Hur kan dem ses i prestationen, hur använder jag dem, dvs tränar jag övergången? Det här är otroligt intressant och genom min erfarenhet har jag inte direkt sett någon direkt övergångsträning för att jag ska kunna skjuta hårt, förutom att jag tränar på att skjuta med en boll.

Svaret gott folk är TRX Rip Trainer! Under utbildningen såg jag direkt fördelen med att använda det i mååånga idrottares träning och jag pratar om handboll, ishockey, innebandy, golf, fotboll, friidrott, löpning, cykling och många många fler. Jag vill dra igång NU NU NU! Allt fler tränar mer sportsspecifikt och Rip Trainern bör finnas med i den träningen! Jag kan ta ett exempel, det som skiljer två bra löpare och som kommer göra att den ena vinner, är deras elastisitet. Den löparen som kan lagra mer energi för att sedan kunna skjuta ifrån - dessto mer kraft i frånskjutandet. Detta görs i sin tur utan att det görs av med för mycket energi, hänger ni med?

Jag fastnade mycket på rotation och power då det är A och O inom handbollen. För att kunna skjuta bra måste du kunna använda din core på rätt sätt och kunna rotera och alstra energin från fötterna ändå ut till skottarmen och med Rip Trainern kan man verkligen träna på det. Människans längdkoter kan endast rotera ca 10-13 grader men använder man höften för att alstra mer kraft, dvs att man använder rotationen i foten och höften kan man rotera mycket mer och det är otroligt väsentligt för en handbollsspelare.

Allting inom Rip Trainern handlar om att bibehålla den rätta hållningen, dvs den atletiska genom hela utförandet. Det är just det som är svårt eftersom du hela tiden måste arbeta stabiliserande. Jag har träningsvärk i min mage efter utbildningen, går inte att förklara hur mycket du arbetar med din kropp. Vi utförde ett pass på sex övningar x 45 sekunder och vi totalt helt slut i kroppen! No words! Att en sådan "pinne" kan utföra sådana mirakel som dessutom kommer göra mig till en bättre handbollsspelare finns det inte tillräckligt med ord för! Föreställ er att ni hela tiden arbetar i "plankposition" fast ståendes. HELA TIDEN! You just got to love it!

Bjuder på lite bilder från utbildningen:


Utbildningens innehåll!

Seth instruerar.

På väg att göra en "Rip Squat Punch"

punch.....

Vi sex som gick den första utbildningen och Seth the Master nedan.

1 kommentar:

  1. I can’t wait to get my trx bands, so I can start my trx training http://www.cheaptrxsale.com/Cheap-TRX-Rip-Trainer-Basic-Kit-139-99-for-sale

    SvaraRadera