tisdag 19 april 2011

Maximera din löpträning med hjälp av pulsklocka!

Många anser att det är svårt med pulsträning eller att det endast är riktat till etliidrottsmän/kvinnor men så är det självfallet inte. Vissa är oroliga att de tränar fel, vad vilo - maxpuls är, inom vilka träningszoner man ska ligga osv.

Det allra viktigaste är - vad vill jag med min träning? Innan du ger dig ut i spåret.

För att kunna pulsträna är det viktigt att känna till begreppet maxpuls. Det är maximala antal slag som ditt hjärta kan slå under en minut. Vi får inte glömma att maxpulsen till största delen är genetiskt betingad och oftast säger den inte mycket om hur vältränad du är. Normalt sett sjunker den med åldern men om man har tränat aktivt större delen av sitt liv har man större förutsättningar att behålla en hög maxpuls. Den här pulsen är relevant för att veta vilken puls du ska ha för att nå en viss träningseffekt.

När man räknar ut sin maxpuls ska testet i princip få dig att kräkas eller svimma, du ska verkligen vara på max plus lite till. Det är annorlunda att mäta maxpuls på cykel jämfört med löpning. I nästan 9 av 10 fall är det svårare att komma upp i högre puls vid löpning än vad det är på cykel.
Det är otroligt vanligt att folk springer sina tre, fyra löprundor i veckan men de lägger inte in den rätta växeln. De bara springer på, och inget händer. De blir inte snabbare eller orkar mer. Pulsträning är ett alldeles utmärkt träningsredskap för att maximera sin löpning.

Inom vilken träningszon ska man ligga för att maximera löpträningen?

Pulszon 1: 50 - 60 % av maxpuls
Ger bl.a sänkt blodtryck och sänkt kolesterolnivå. För dig som vill bevara din goda hälsa.

Pulszon 2: 60 - 70 % av maxpuls
Ett tempo där man lätt kan föra en konversation men börjar andas lite tyngre. Ju lugnare löpning desto större andel av energi kommer från fett. Ju mer vältränad du är desto mer kommer kroppen att använda fett vid senare pulszoner, vart gränsen går är individuellt.

Pulszon 3: 70 - 80 % av maxpulsen
Den här nivån kan man ligga på ca 3 - 4 pass i veckan när man kört ett tag.

Pulszon 4: 80 - 90 % av maxpuls
Syftar till att öka hjärtats slagvolym samt vår syreupptagningsförmåga. Är man vältränad bör man kunna hålla sig i denna zon i ca 30 - 60 minuter.

Pulszon 5: 90 - 100 % av maxpulsen
Här tränar man sin mjölksyretålighet. Ingenting för vanliga motionärer. Vid maxträning förbränner du mycket kilokalorier men alla från kolhydrater


Vi får inte glömma vilopulsen, som är den puls du har när du vaknar. Ett bra mått på hur det står till med konditionen. Normal vilopuls ligger mellan 60 - 70 slag per minut medan under 50 anses man som relativt vältränad. Tränar du rätt under en viss period bör den sjunka i slag.Konditionsutvecklingen kan också ge utslag på nedtrappningsvärderna, dvs hur snabbt man kommer ner i puls om man har maxat ett tag. Ju snabbare återhämtning desto bättre. Återhämtningen samt vilopulsen kan bero på dagspulsen, infektion i kroppen, dåligt med sömn osv.


Hoppas dessa tips hjälper dig till en mer effektiv och rolig löpträning i spåret. Investera i en pulsklocka, jag springer aldrig utan min. Träningen blir så himla mycket roligare också!

Glöm inte att ta hand om dina ben efter all träning. Använd gärna en tennisboll eller som jag Tiger Tail för att massera musklerna.

Jag tar väl hand om mina!
_________________________________________

Själv har jag legat i rätt bra med löpträningen eller med all träning rättare sagt. För tillfället löptränar jag 3 gånger per vecka och varierar mina pass. En av dem är alltid en återhämtningsrunda på mellan 45 - 60 minuter (pulszon 2). Försöker alltid springa ett löppass där jag ligger i zonerna 4-5 en gång per vecka. Jag älskar att springa pulszon 4, där kan jag pressa mig otroligt mycket och oftast springer jag ca 50 minuter i den zonen. Igår blev det ett sådant löppass sent på kvällen, kändes underbart att komma i mål! Det blev ett gympass igår också. Idag blev det ett relativt lugnt gympass med lite återhämtning på cykel. Imorgon väntar gymmet samt löpning. På torsdag blir det lätt träning för att sedan vila fredag, då vi åker upp till Stockholm och på lördag smäller det! Då ska jag göra allt i min makt för att bli en utmanare i Gladiatorerna!!!
Count me in!


Lycka till med er löpträning!

8 kommentarer:

  1. du kanske ska ta bort att du är elithandbollsspelare? Känns som falsk marknadsföring, eller? Kanske till och med berätta om varför du inte längre spelar? Är det pga motivation eller har du fått kicken eller vad är det?

    SvaraRadera
  2. oj oj, vad du bryr dig "anonym", du kan vara lugn för det är jag i alla fall. Jag kommer självklart redigera att jag inte spelar i H65 längre som blev klart för 1 ½ dag sedan. Varför jag inte spelar längre? Ganska märkligt, för jag har inte uttryckt det någonstans att jag har slutat och verkligen inte på bloggen. Vem har sagt att jag kommer sluta, och på elitnivå för den del också?
    Rolig kommentera faktiskt! Det indikerar på att du är en av mina s.k vänner på fb, du borde skämmas! Men tack för ditt stöd "anonym" :)

    SvaraRadera
  3. Dajana, du är en grym handbollsspelare!! Och vi ska inte ens tala om hur vältränad du är!! Alla vi som känner dig dig väl är medvetna om detta! Så det känns skrattretande när ovanstående anonyma tomten snackar om motivationsbrist??? Haha i dubbel bemärkelse! En fotbollsspelare eller hockeyspelare blir inte "en icke elitidrottare" på 1.5 dygn om denne byter klubb? Och så bra du är lär du få en ny klubb på nolltid!!!
    Det finns ett ord för sådana som låtsas vara vänner med en, men egentligen är de bara avundsjuka; frenemies!!!
    För du har det många drömmer om: bra jobb, underbar sambo, perfekt boende, eget företag som PT och RIKTIGA vänner som stöttar dig i alla lägen!
    Så i framgång måste man tyvärr stå ut med den typiska svenska avundsjukan. Synd bara att vi inte kan se dess ansikte. Då minsann hade personen skämts i fråga, varför skriver inte annars personen sitt namn? Men vänta bara, sanningen kommer alltid fram så småningom.

    Lycka till nu med uttagningen till Gladiatoerna i helgen!!

    //Syrran i New York

    SvaraRadera
  4. SHIT vilka sjuka människor det finns. Helt otroligt att idioten myser av vad du Dajsan varit med om de senaste dagarna.

    Du vet vad jag tycker. Bara hör av dig om det är nåt!

    Stor kram igen...

    SvaraRadera
  5. Stort tack till er, det värmer otroligt mkt att få stöd från nära och kära:) Ni känner mig väl, jag ger aldrig upp och precis som Amanda skriver, precis som jag är den första som slutar spela i en klubb, nästan skrattretande.
    En dörr stängs, men tusen andra öppnas som Nina sa till mig idag.
    Tråkigt att det finns bittra människor där ute som utan något som helst syfte skriver som dem gör. Man får inte glömma att de ändå läser bloggen så lite bryr dem sig, och då är det ändå lite dubbelmoral! Nåja, sådant bryr jag mig inte om:) Längtar till lördag..woohooo!!!

    SvaraRadera
  6. Haha man kan ju inte mer än skratta åt "anonyms" kommentar.Patetiskt! Det är så lätt att tycka och tänka när man sen inte vågar skriva ut sitt namn. Stå för vem du är istället. Sen kan man undra vilket betydelsfullt liv dessa bittra människor har som måste klanka ner på andra. Men lite intressant måste du ju ändå vara eftersom personen lägger ner tid att läsa dina inlägg ;-)
    kram michelle

    SvaraRadera
  7. du har vad man kallar, "continus back" dvs ingen rumoa bara en lång rygg som fortsätter tills den övergår i baksida lår.

    SvaraRadera
  8. Jasså "anonym"? Har jag det? Och hur vet du det? Från bilden ovan ? Kära någon, tack för din kommentar.

    SvaraRadera