fredag 2 september 2011

Sanningen om dieter, enligt mig!

Jag vet inte hur ofta jag läser eller hör om diverse dieter och att den ena är bättre än den andra. Vanligt är det också att ha ett likhetstecken mellan "diet" och "bantning", där diet oftast anses vara något mer hälsosamt. Det här är ett mycket intressant ämne som jag kan ägna många timmar till!

Jag har aldrig trott och kommer heller aldrig att göra det, nämligen på en kosthållning eller s.k "diet" som utesluter ett näringsämne. Tittar vi på LCHF, som står för "low carb, high fat" och som i princip utesluter kolhydrater och som uppmanar till att alltid välja dem fetaste produkterna! Noterbart att de vill att människan ska undvika frukt pga av "mycket socker". Ursäkta mitt uttryck, idioti! Vad hände med näringen i råvaran, har de glömt vad frukt innehåller förutom fruktos? Kräng istället massor med bacon, feta såser som Bearnaisesås, smör och grädde så mår din kropp bra, menar dem!?

Eller vad sägs om något gammaldags som Viktväktarna? I den här dieten är allt tillåtet och inget förbjudet men turligt nog är det begränsat. Du räknar points och hur många sådana du får äta beror på ålder, kön etc. Det går att vara medlem via nätet och/eller också gå på möten, träffa andra medlemmar osv. För att ta del av Viktväktarna måste du vara medlem, dvs. det kostar dig pengar till skillnad från många andra s.k "dieter". Men helt seriöst, vad säger denna här reklamkampajen till dig?

Jag blir förbannad när jag ser detta! Betala månadsavgift, ät kanelbullar och gå ner i vikt? Grattis till er som som har blivit lurade! Viktväktarnas ekonomi dalar och de försöker med allt, nu får man äta hur mycket pasta som helst till middagen eller varför inte testa någon av deras egna produkter från hemsidan som nästan är enbart sockergodis, kakor och chips? Ett skämt!

Sedan kommer vi till "Atkins" och här utesluter man också kolhydrater som pasta, potatis, frukt, nötter. Grönsaker räknas som kolhydrater och därmed kan brist på vitaminer och mineraler uppstå. Inte ens det svenska livsmedelsverket rekommenderar Atkins, då underlaget i studier är vagt och säger att de biverkningar som kan förekomma är näringsbrister, förstoppning, förhöjda blodfetter och njursten. 2003 dog en 16 årig tjej i USA pga dieten, hjärtsvikt då hon fick kalium och kalciumbrist. I denna diet äter man mycket protein, vilket jag anser är bra men det innebär inte att man måste utesluta andra näringsämnen!

Som ni ser här är jag ingen förespråkare av någon av dessa tre ovannämnda dieter och dem är endast några av många andra i dagens "hälsofreaka" samhälle. Jag tror absolut inte på en kosthållning där man utesluter något näringsämne, som tex, många dieter menar på att man ska utesluta socker. Men herregud, det är väl inget nytt?! Tillsatt socker har aldrig varit nyttigt för människan men det innebär inte att ekologiskt odlade råvaror som är kolhydrater skulle vara dåligt för en människa som desstuom motionerar?

Alla männsiskor ser inte likadana ut och har därmed olika näringsbehov. Elitidrottare som tränar 10 pass i veckan behöver bra kolhydrater för att orka med och för att få i sig dem livsnödvändiga näringsämnen. Får du brist på något kommer inte kroppen må bra och därmed påverkas prestationsnivån negativt! Har du mycket muskelmassa och vill behålla den, bör du ha ett högt proteinintag! De människor som är riktigt överviktiga anser jag har oftast ett riktigt stort problem och det är att dem är lata med att laga nyttig mat och istället väljer att äta snabbmat och massor med sötsaker. Deras lösning är inte att utesluta näringsämnen då de redan förmodligen lider av vitamin-och mineralbrist pga av den dåliga kosten. Istället handlar det om att utesluta dem "dåliga produkterna" så som fabrikatsmat, tillsatt socker, dåligt fett och snabba kolhydrater. För att göra detta rekommenderas inte t.ex. ovanstående dieter utan en kostplan utifrån dem egna förutsättningarna. Vi är olika och behöver äta olika saker för att uppnå ett visst resultat.

Det är en av anledningarna till varför Periodisk fasta är så bra. Enligt den utesluter du inte några näringsämnen utan det handlar om att äta nyttigt och vid rätt tidpunkt, tex. fylla på med kolhydrater efter din träning. Proteinintaget är högt men det innebär inte att PF utesluter bra fettkällor så som fet fisk, nötter och Omega-3. Vill du gå ner i vikt med hjälp av PF, då är endast till att koorigera energibalansen, t.ex. - 300 kilokalorier och fortfarande äta din nyttiga kost. När du väl börjar med PF kommer du märka en stor skillnad vad gäller "sockersuget", det försvinner helt eller nästintill! För mig är inte PF någon diet utan ett sätt att inta sin energi som är fördelat på tre stora måltider, som intas under 8 timmar under dygnet, resterande 16 timmar fastar du.

I min kostplan äter jag mycket proteiner och kolhydraterna intar jag efter träningen. Forskningen har faktiskt visat att du inte har någon nytta av äta massor med kolhydrater innan träningen, istället ska du äta protein och bra fettkällor. Under mina vilodagar skär jag ner på mina kolhydrater rejält eftersom jag inte gör av med lika mycket energi som på min träningsdag, men för att behålla min muskelmassa så att den inte bryts ner intar jag bra med protein den dagen. Jag talar om energibalansen, svårare än så behöver det inte vara. Det är en livsstil och ingen diet, precis som träning.

Den empiriska forskningen är inget annat än positiv! Det har dock inte gjorts forskning på gravida. Den passar inte alla, det gäller att ha rutin i livet! Läs gärna mer om forskningen kring PF och varför den rekommenderas HÄR. Läs även HÄR.

Kom ihåg att endast för att en s.k "diet" visar synliga resultat i spegeln betyder det absolut inte att din kropp mår bra invändigt av det! Att utesluta näringsämnen i din kost, leder till slut brist på nödvändiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Detta i sin tur mynnar ut till ett försämrat immunförsvar och kan leda till infektioner, sjukdomar och annat skadligt.

________________________________

Det här blev ett låååångt inlägg men förhoppningsvis hjälper den några av er och att ni verkligen tänker en extra gång innan ni ger er in på en diet som kvällstidningarna skriver om. Ät nyttigt och motionera så kan dieterna slänga sig i väggen ;)

1 kommentar:

  1. Du skriver en hel del bra saker men din syn på Lchf/lågkolhydratkost är inte riktigt uppdaterad. Det stämmer vad gäller intaget av feta råvaror och lite kolhydrater. Så lite som möjligt om det är strikt. Din övertro på frukt är lika vanlig som hos de flesta. Vi har ju lärt oss vikten av att få i oss vitaminer. Men vänta nu, måste vi äta frukt för att få i oss vitaminer alltså? Vad hände med grönsakerna som inte tillnärmelsesvis innehåller lika mycket socker som frukt? Och som gett oss nordbor, i årtusenden, viktig näring? Jag lovar, du kan ta ned frukten från piedestalen och äta den som godis. Tränar du hårt, ja ät då för guds skull den dagligen om du vill. Men för en överviktig gäller andra premisser. Fruktosen i frukten höjer blodsockret så kraftigt att insulinet måste sänka det. Vad gör insulinet i kroppen? Jo, bland annat lagrar fett. Därför ska allt socker undvikas för en överviktig. Visste du att socker i hög grad är beroendeframkallande. Likt alkohol. Men kallar du alkoholister lata? De är klassad som en sjukdom, precis som sockersjukan diabetes. De finns de som utan närmare eftertanke äter dålig mat och har inget större intresse för god kosthållning. Men kan man klandra dem? Gå in i en livsmedelsaffär och försök hitta bra varor utan tillsatser, socker, socker och socker. Livsmedelsindustrin pumpar oss med dåliga produkter och vilseledande reklam (lightprodukter kommer visa sig vara ett av de största hälso-skandalerna i modern tid). Jag ser inte ned på feta människor. De behöver hjälp! Ge dem det du också, med eller utan socker.

    Jag håller med dig om Viktväktarnas galet dåliga reklam. Hur resonerade de där? Lika förvirrande som ologisk.

    Ha det gott!

    Mvh
    Andreas
    Lic. Personlig tränare i Eskilstuna

    SvaraRadera