onsdag 23 maj 2012

Jag är min egen pulsklocka - känslan istället för pulsklockan?

Igår tog solen energi från mig men idag efter en hel arbetsdag samt två timmar efter jobb i stekande sol, måste jag erkänna att solens strålar gav mig energi Efter två tunga träningsdagar förväntade jag mig en trött och en aning seg Dajana, icke sa Nicke! Jag struntade i gymmet och istället körde jag ett 45 minuters pass med mina fria vikter hemma. Jag bestämde mig innan för en rehablöpning på 6 km för att tömma kroppen på slaggprodukter samt för att återhämta mig inför morgondagens intervallöpning och 90 minuters fys/cirkelträning med laget.

Väl ute i löpspåret kunde jag inte hålla mig (som vanligt) och ställde in Runkeepern på steady istället för slow och lät kroppen känna efter. Det är en sak jag faktiskt lärt mig av min duktiga klient Sara, som är en mästare på löpning (milen på 37 minuter och halvmaraton på 1h 19min). Jag har hjälpt henne med att bygga upp hennes fysik (mycket stabilitetsträning, TRX, MAQ och hålfotsträning) som sedan ska gynna hennes löpning och vi pratar alltid om hennes löpning och känslan hon har i kroppen när hon tar sina långa och fina löpsteg i löpspåret. Pulsklockan är oftast ett störande moment för henne och hon har utvecklats så pass mycket som löpare att hon "kör på känslan", dvs. hon känner sin kropp och vet exakt tempo hennes olika distanser har och framför allt litar hon på sin känsla. En god egenskap som gjort henne till en framgångsrik löpare.

Jag springer en hel del men kanske inte så pass mycket som Sara och sedan är hon i en annan liga vad gäller hennes prestationer, men jag har börjat komma in i det tänket om "känslan" i kroppen. Jag är inne på känslan över mitt tempo, intensitet, att stämma av fart, ansträngning och nivå bara genom att lyssna på kroppen som Sara är inne på. Att bestämma flera dagar i förväg milen i schemat med sikte på en viss tid kan öka stessnivån i kroppen och därför har jag lagt ner den planeringen vad gäller löpningen. Jag planerar alltid mina träningar veckan innan och skriver in löpning på schemat ett visst antal gånger, men under själva dagen bestämmer jag distansen/intervallerna etc. Jag varierar mig oerhört mycket, korta och långa intervaller, distans-och långdistanslöpning, rehablöpning m.m.Jag kände att kroppen inte var inställd på "slow" under dagens löptur och därför höjde jag mig till "steady" och just nu sitter jag här, mätt och belåten och inte det minsta sliten. Den bästa känslan!

Vad säger ni om biceps? Kan det det vara något att ha? Den muskeln är tyvärr inte så användbar (speciellt inte i handboll) utan mest snygg för ögat. Måste erkänna att jag tränar biceps ibland, endast för att det är roligt:)


Inga direkta bra viklar för biceps att ploppa fram..
Bjuder på det ;)


Min mobil har kollapsat helt som ni ser och inte nog med det, av/på knappen är sönder vilket innebär att jag inte längre kan ta bilder (ni vet på den egna skärmen) utan jag måste ta min vanliga kamera och fota mobilen. Omständigt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar