fredag 20 april 2012

Recept på veckans goding

I vårt hushåll inhandlas så mycket ekologiskt och kravmärkt som det går även om plånboken säger ifrån ibland. Det har blivit en vana helt enkelt och Green Matmarknad som ligger nära Sats underlättar en hel del. Alla ekologiska produkter samlade på en och samma plats, praktiskt! Efter träningen smällde jag 300 kr för en halv kasse fylld med mat och frukt.

Jag var så sugen på att köra till Vapiano och beställa deras goda pasta med pesto men genom några minuters eftertanke, slog dig mig att jag kunde laga min egen pasta. Om jag ska äta min fria måltid (har två per vecka) är det Vapiano som jag gör det på. Deras egna färska pasta, pesto, pinjanötter med dubbel kyckling är min favorit. För många kanske detta inte låter onyttigt men den middagen innehåller för mycket fett under en och samma måltid (pesto, olivolja och pinjanötter) samt kolhydrater som går emot mitt kostschema. Pastan kan vara helt okej efter dagens träning (äter i princip alltid nyttiga kolhydrater i form av qinoua, potatis, matvete efter träning) men allt som allt fungerar inte denna måltid som en vanlig sådan i mitt kostschema.

Bröt min PF med denna måltid runt 15.00 och här nedan delar jag med mig utav receptet:

Du behöver:

Måtten varierar från person till person. Jag skriver upp det jag åt idag.

- 200 gram Pasta (jag använde mig av Matrics äggpasta - Torchietti)
- 400 gram färsk kycklingfilé, skivad i mindre bitar (fungerar alldeles utmärkt med fryst också men tina innan)
- 2 msk Kung Markattas Basilika Pesto
- 2 vitlöksklyftor
- 20-30 gram pinjanötter
- olivolja



1. Koka upp vatten, häll i pastan (beror på hur länge det tar, annars startas det senare)
2. Stek upp kycklingfilén i 2 msk olivolja i 2-3 minuter (peppra)
3. Lägg i två pressade vitlöksklyftor blandat med 1 msk vitlök samt 20-30 gram pinjanötter, 2-3 min
4. När kycklingfilén fått en fin och ljusbrun färg, häller du i 2 msk pesto och rör om några sekunder.
5. Pastan bör vara färdigt vid den här tiden, häll endast över pastan i den övriga röran och servera.


Kycklingen, vitlöken och pinjanötterna steks
i olivolja. Glöm inte att peppra lite.


Blanda i peston, pasta och rör om. Done!

Endast till att servera. Den här gången blev jag
mätt ordentligt. Dock fanns det lite plats för
annat.....


Till fredagens efterrätt blev det vattenmelon
och jordgubbar, mums!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar