onsdag 25 april 2012

Pasta och bröd med extremt lite kolhydrater

Många söker produkter som innehåller lite kolhydrater och jag menar inte endast LCHF:are utan även andra. Jag till exempel äter i princip inga kolhydrater den dagen i veckan jag vilar helt från träning. Min kosthållning är baserad efter periodisk fasta vilket bl.a innebär att kolhydraterna intas efter träning, dvs. potatis, qinoua, pasta etc. Resterande tid under en dag intas väldigt lite kolhydrater. Jag vill ändå poängtera att LCHF och PF inte har något med varandra att göra.

Samtidigt kan det vara bra att veta att det finns produkter ute på hyllorna som kan ersätta de vanligt kolhydratsrika livsmedel så som pasta och bröd. Jag äter väldigt sällan bröd men det förekommer, i form av suredegsbröd som är min favorit. Pasta kan vara gott någon gång efter träning och jag har hittat en produkt som innehåller väldigt lite kolhydrater jämfört med de andra produkterna som finns bland hyllorna. Märket heter Carbzone och finns bl.a på Coop och Ica Maxi.

Vill tipsa er om deras pasta och bröd i detta inlägg.

Innehåller: Sojaprotein isolat, ärtprotein, veteprotein, vetemjöl, äggvita, vegetabiliskt fiber, förtjockningsmedel (inulin), förtjockningsmedel (guar gum), salt, vatten.

Per 100 gram 
323 kilokalorier 
Kolhydrater 13 gram (varav sockerarter 0.8 gram)
Fett 2,7 gram
Protein 62 gram  
Fiber 10 gram

Innehåller: Vatten, gluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, psylliumfrön, jäst och salt.

Per 100 gram                                                                   
Kilokalorier 228
Protein 20 gram                                                     
Kolhydrater 11 gram (varav 0 gram tillsatt socker)  
Fett 12 gram                                                          
Kostfiber 13 gram                                                   

Per skiva
Kilokalorier 57
Protein 5 gram
Kolhydrater 2,7 gram (varav 0 gram sockerarter)
Fett 3 gram
Kostfiber 3 gram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar