onsdag 14 mars 2012

Hur rörlig är du?

Handbollsträningen blev inställd i dag och efter en skön tupplur var jag laddad för gymmet istället. Jag gick på knock på Sats, ni vet när energin bara sprudlar och ni har hur mycket kraft som helst inom kroppen som vill ut?! Övningar som over head squat, windmill, marklyft och omvända flyes gjorde susen. Benen fick sig en fin omgång och det är sällan jag stretchar pga av min överrörlighet. Samtidigt känner jag min kropp och i dag fanns behovet, därav några minuters stretching.

Stretchar ni efter era träningspass och vet ni varför ni gör det? Först och främst är det viktigt att veta om behovet finns! Är du stel, rörlig, överrörlig? Vad för träning har du utfört? Tänk på att aldrig stretcha din muskel i ytterläget innan påbörjad fysisk aktivitet, aldrig! Att slita och dra i en kall muskel är mardrömmen, skaderisken ökar! Risken att strecka sig finns också men de flesta är medvetna om detta. Uppvärmningen ska innehålla dynamiska, stora och tänjande rörelser som förbereder musklerna för påfrestning. Många fokuserar på pulshöjning genom att köra crosstrainern i tio minuter och självklart spelar det en roll men vikten av uppmjukningen av lederna (ledvätskan), mobiliteten och flexibiliteten är av större vikt. Jag pratar alltid om kvalité och samma gäller innan specifika löppass där löpskolning och löpteknik bör användas som uppvärmning. Är vi ute efter kvalité och prestation ska uppvärmningen eller som jag ofta kallar det för träningsförberedelse, vara noga utformad och grenspecifikt så gott det går.

Samma gäller efter träningen för att påskynda återhämtningen och stretcha ut musklerna, inga korta muskler är välkomna! De flesta är i behov av stretching men allt för många hoppar eller orkar inte lägga tid på det, andra förstår inte betydelsen av funktionen och tyvärr finns de som helt enkelt inte bry sig. Jag hoppas i alla fall att ni som lägger mycket tid på er träning oavsett nivå, är medvetna om hur er rörlighet ser ut och hur mycket ni är i behov av stretching?

Når ni era fötter? Jag kan stå i i dessa positioner länge utan att känna att musklerna dras ut ordentligt. Jag föredrar att sitta på golvet och stretcha annars.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar