lördag 18 februari 2012

Kosttillskott är INTE farligt!!!

Såg ni Sportspegeln igår? Smått (!) irriterad över att det nu sägs att kosttillskott är farligt. De hade undersökt ett visst antal kosttillskott men aldrig säger de vilka, de finns tusentals ute på marknaden och att de inte uppfyllde de kraven som ställs. Helt ologiskt säger dessa personer sedan att tillskotten fortfarande finns kvar på hyllorna och att tillsynen är dålig!?! Jag välkomnar övervakning och tillsynen på vad som tillverkas och hamnar på hyllorna hos diverse återförsäljare med öppna armar. Allt fler oseriösa syns inom branschen som undanhåller ingredienser i produkterna samt att de brister i testningen av de.

Okej, då tar vi det från början! Olagliga preparat har funnits länge och kommer finnas inom idrotten oavsett om vi vill det eller inte, då forskare gång på gång hittar något nytt som "göms" bland substanserna. I samma veva finns det motionärer, idrottare och elitidrottare som lockas av steroidernas effekt på kroppen. Jag är strikt emot all doping inom idrott och anser att t.ex världsstjärnor som testas positivt för doping, bör stängas av på livsstid och aldrig mer få tävla! Finns inga ursäkter för intaget, absolut inga och speciellt inte när de erkänner själva.

Att gå ut i TV och säga att kosttillskott är farligt och som tjejen i reportaget kritiserar i princip alla företag som tillverkar det är fel! Varför pratas det inte om de kosttillskott som verkligen är nyttiga och som används som ett komplement i kosten. Just precis, det är ett komplement, "tillskott" och inget som ska ersätta den vardagliga kosten. Media målar upp en bild som inte överensstämmer med verkligheten! Det kommer alltid finns extremister som missbrukar kosttillskott och kanske i slutändan börjar använda förbjudna preparat men faktum är att det också finns många idrottare som använder det med måtta och mår alldeles utmärkt! Jag är en av de!

Jag undrar vem som har betalat för undersökningen? Livsmedelsverket kanske? Ingenting förvånar mig då!

Jag använder mig av kosttillskott dagligen och jag har tagit reda på allt om produkterna och vet att det jag dricker och äter är helt ofarligt!

Om man skulle titta lite allmänt på vad människor proppar i sig dagligen i övrigt så borde det skrivas och uppmärksammas mycket mer! Vår coach under Gladiatorerna, Björn Bergman, la upp den här bilden igår på Facebook och förhoppningsvis lugnar den informationen många. Notera den lilla inringningen till vänster som gäller kosttillskott!!!!


3 kommentarer:

  1. Måste för det första säga att jag INTE alls har speciellt bra kompetens på detta området......men det dyker upp lite frågeställningar likväl. Kanske du eller någon kan ge några ut-rätade frågetecken?
    Hur stort är egentligen behovet av kost-tillskott för en motionär? I mina ögon noll. Och vågar man/du som elit-aktiv äta tillskott som inte är testade?
    Finns en uppsjö "sanningar" som florerar, både bland aktiva/tränare om hur många av testade kost-tillskott som innehåller "otillåtna medel" (läs doping klassade)....själv har jag hört (ej hittat undersökningen) att över 60% gjort det vid kontroll.
    Roade mig även att kolla på: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/kosttilskudd/page510.html men vet inte om man blir klokare av det.
    Men att det skulle vara farligt tror jag absolut inte heller på, men jag tror att behovet för dessa tillskott är överreklamerat.......hoppas att debatten iaf leder till att det bringas mer klarhet.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Pelle om att motionärer inte ska dricka allt för mycket kosttillskott. Det som jag rekommenderar "vanliga" motionärer är Omega-3 och D-vitamin (speciellt under vinterhalvåret). Den viktiga frågan man måste ställs sig innan man börjar äta kosttillskott, vad syftet är? För min egen del handlar det om att komplettera min vardagliga kost eftersom jag inte får i mig all den näring och mängd via föda som jag borde. Jag dricker endast testade produkter som jag vet till är säkra till 100 procent! Jag skulle aldrig beställa via någon främmande internetsida som jag vet många gör där de lockas av bilder och "löften" om hur det kommer förändra deras kropp.

    Det finns kosttillskott som är testade och som har funnits på marknaden ett bra tag villa är helt ofarliga. Jag har många vänner inom Fitnessbranschen som tar kosttillskott året om som har blivit dopingtestade flera gånger och värderna har varit helt normala, inga konstigheter. Tråkigt nog växer oseriösa företag inom den här branschen och som sprider skräck när deras produkter visar sig innehålla olagliga substanser. Då blir man ju arg och självklart mer aktsam. Jag är jätte noga med vad jag rekommenderar mina klienter. Ibland får jag frågor om olika proteinpulver och vid flertal gånger har jag fått säga att jag inte kan garantera att produkten är fri från olagliga substanser eller andra dåliga saker då varken jag eller någon annan har en riktig insyn.

    Vi får inte glömma att våra råvaror som vi äter dagligen, exempelvis grönsaker, innehåller allt mindre näring och som bidrar till slut att människor får brist på olika vitaminer och mineraler och därför kan kosttillskott spela en viktig roll. Visst är det lite överreklamerat som du skriver eftersom det visas reklam för det ena eller det andra och en vanlig Svensson kan få för sig att handla på sig med kosttillskott för att det "bra" och ersätter en del av sin kost, som är fel egentligen.

    Jag röstar också för mer klarhet och mer insyn inom branschen men samtidigt kommer jag inte sluta att använda de kosttillskott som jag vet är bra. Jag behöver det som tränar varje dag och är ständigt fysiskt aktiv under min vardag men jag håller med dig om att vanliga motionärer är inte alls i samma behov.

    SvaraRadera
  3. Hamnade av en slump på din sida, trevligt!
    Angående denna artikeln, håller HELT med dig!!! Man blir så trött på LVS och deras påståenden, deras superlåga RDI för vitamner/mineraler osv... Det var kul att höra deras debatt i svt, där dem själva sa att den rekommenderade dosen (t ex omtalade Jack3d) inte alls var farlig, men att många unga och okunniga som känner att effekten avtar istället börjar dosera 2x, 3x osv för att till slut hamna på "farliga nivåer". Men oook, skulle det vara någon chock när man överdoserar något?
    Vad hade dem gjort om inte kaffe var något som alla drack? För nog finns det en och annan student som tar sig 5-8 koppar kaffe på nätterna under de sista timmarna av natten!! Är då Jacked eller 8 koppar kaffe farligast? :)

    Såg att du ska tävla i Gladiatorerna. Härligt!!! Hoppas det går bra o att du vinner. Sällan jag kollar på programmet men klart man måste se en trelleborgare/malmöit tävla.

    SvaraRadera