söndag 5 februari 2012

Därför ska du INTE äta på McDonalds!

Snabbmat är för många en snabb lösning på middag när de inte har tid för matlagning. För vissa är det vardagsmat och för andra något de unnar sig emellanåt för att de tycker det är gott. Snabbmat som är onyttig är inget som står högt på min lista direkt, jag äter aldrig på McDonalds eller på andra snabbmatskedjor. Jag vill genom det här inlägget visa er vad just McDonalds erbjuder sina kunder dagligen! Jag blir skrämd på riktigt när jag ser detta och förhoppningsvis väcker det vissa tankar ...


Jag skulle aldrig få för mig att köpa detta......aldrig!


Eller vad sägs om denna?

Kommer ni fortsätta att äta deras pommes?


Vet ni vad era Chicken Nuggets är gjorda av?



Det finns så många andra anledningar till varför du ska avstå McDonalds och andra snabbmatskedjor och det jag presenterade ovan är endast några av anledningarna.

2 kommentarer:

  1. Johan Tennbäck, kundserviceansvarig McDonald's Sverige15 februari 2012 kl. 09:20

    Det finns mycket på internet som sägs och skrivs utan källkontroll och just den här bilden i filmen dyker upp med ojämna mellanrum, i vad som verkar vara försök att smutskasta McDonald’s. Den är högst oseriös och har ingenting med McDonald’s eller vår mat att göra.

    Jag försäkrar dig att kycklingen i våra Chicken McNuggets kommer enbart från bröstfiléer och inte hela fågeln som påstås här. Vi använder inte heller ammoniak i någon del av tillaningsprocessen. Bilden föreställer dessutom något som tappas upp i en pappkartong, en miljö som inte har något gemensamt med den miljö där våra produkter framställs.


    För att mat ska kunna mögla krävs vissa förutsättningar, bl a tillförsel av syre, fukt och bakterier. Det främsta skälet till att pommes fritesen inte ruttnar är att de är helt genomfriterade i vegetabilisk olja. Oljan i pommes fritesen stänger ute syret som behövs för bakteriell påväxt. Eftersom våra pommes frites är så tunna försvinner i princip all fukt snabbt efter fritering vilket också är en förutsättning för bakteriell påväxt. Den här bloggen förklarar detta på ett mycket bra sätt. http://aht.seriouseats.com/archives/2010/11/the-burger-lab-revisiting-the-myth-of-the-12-year-old-burger-testing-results.html

    Vi ställer exceptionellt höga krav på både hygien och kvaliteten på vår mat, många gånger högre än vad lagstiftningen kräver. Du och andra gäster kan känna er fullkomligt trygga och lugna med att äta på McDonald’s.

    Om du skulle ha fler funderingar kring detta får du gärna mejla mig på service@se.mcd.com.

    Vänliga hälsningar
    Johan Tennbäck, kundserviceansvarig Mcdonald's Sverige

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt långa svar Johan. Du verkar engagerad i det du gör och kunna en del.
    Du har säkerligen rätt samtidigt har jag en syster som bor i USA och där är det inte så självklart tyvärr.
    Det har läckt ut massor som visats sig vara dåligt och de betyder inte att ni här i Sverige är en del av. Vare sig vi vill det eller ej så vet vi att McD inte alltid har en trevlig stämpel på sig vad gäller nyttig mat och samtidigt finns de massor med onyttig mat där ute så de jag förmedlar är allmänt om mat, de är faktiskt inte nyttigt med pommes! Jag har sett tillräckligt med dokumentärer med bl.à McD och det är ju tråkigt nog inte endast maten som jag och många andra inte gillar. Jag har vänner som har arbetat där med himla tråkiga upplevelse så ibland handlar det mer om helheten av en produkt och inte endast de som serveras. Går inte att blunda för det....

    Mvh Dajana

    SvaraRadera