fredag 20 januari 2012

Tips på uppvärmning - videoklipp

Det slog mig häromdagen att jag lovade för ett bra tag sedan att visa er en bra uppvärming med skivstång. Komplex styrkeövning inom MAQ och även kallad "5 punkt" inom tyngdlyftning finns alltid med i min uppvärming inför ett pass på gymmet eller vid tyngdlyftning. "5 punkt" kan översättas till 5 övningar x 6 repetitioner som värmer upp hela kroppen och förbereder "mjukvaran" för belastning. Stora, fina rörelser är önskvärt innan påbörjad huvudaktivitet och jag kompletterar denna övning med andra stora dynamiska rörelser . Ni kommer aldrig hitta mig i en crosstrainer under en uppvärming på gymmet, a big no! Finns så många andra bra sätt att få upp pulsen på och samtidigt förebereda kroppen för vad som komma skall och vi vet att uppvärmning minskar risken för skador.

Tekniken är viktig och det är ett plus att utföra övningarna lite explosiva, två till tre set är lagom. Övningar som ingår i denna uppvärmning är:

- drag mot hakan, tåhäv x 6
- djup knäböj med armarna framför, direkt upp till press, tåhäv x 6
- djup knäböj med stången på ryggen, upp i press, tåhäv x 6
- godmorgnings x 6
- stående rodd med 90 graders lutning

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar