måndag 9 januari 2012

Höll i min första allsvenska fysträning!

Den är nu gjord, första fysträningen med ett allsvenskt lag! Otroligt glad över det förtroendet jag fått av deras tränare Pelle Käll! Grabbarna väntade nog sig en sedvanlig "fysträning" med dem allra vanligaste övningarna men icke, de fick prova på en hel del nya saker.

Jag inledde passet med att prata om fördelarna samt bakgrunden till barfotsträning och vikten av rätt löpteknik. Några killar fick illustrera hur man ska och inte ska springa. Därför var det inte mer än rätt att dagens träningspass skulle utföras utan skor. Vidare gick jag in på betydelsen av rätt uppvärmning vid grenspecifik träning och tyvärr (för vissa) ratade jag "fotbollsuppvärmningen". Handboll består av många komplexa rörelser som ställer höga krav på exempelvis knä- och axelled. Påfrestande rörelser där kroppens leder befinner sig i ytterläge är vanligt och utan en genomtänkt och god uppvärmning finns risk för skador, inget nytt direkt men ändå ville jag påpeka för grabbarna att det finns en anledning till varför vissa blir skadade! Självklart handlar det också om ren otur men allt för ofta om dåliga uppvärmningar, dåliga skor, fel löpteknik, fel lyftteknik i gymmet och diverse förslitningar men också att kroppen inte klarar av den belastningen som krävs (dåligt tränad).

Any may, kort genomgång av MAQ och ett pass kombinerat med löpteknik samt andra funktionella övningar stod på tur. Positivt överraskad av flera av killarnas rörlighet och kroppskontroll! Några utmanande övningar som handstående och finnen fick dem prova på och jag är grymt imponerad av flera av deras prestationer!

Tävlingar i mindre lag där fem olika moment skulle utföras där taktik, styrka samt kondition var det centrala. Vi fick oss många skratt vid sidan om vill jag lova och grabbarna var totalt slut efter utmaningarna.

Roligt men jobbigt är två bra ord för träningspasset skulle jag tro eller vad min egen tanke och syfte var med det! Samtidigt ville jag väcka lite funderingar hos dem angående löpteknik kontra dyra löparskor och berättade om mina Five Fingers jag hade på mig. Jag hoppas att killarna fann träningen givande och att jag får lov att köra fler pass med dem i framtiden. Drömmen är att hålla kanske ett pass i veckan under försäsongen, det är mitt mål! Återstår att se och höra reflektionerna kring dem tankegångarna:)

Riktigt bra jobbat idag grabbar! Tack för mig:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar