tisdag 3 januari 2012

Min avokadosoppa - mumsig och god!

Imorse vattnades det i min mun när jag fantiserade om soppa och inte vilken soppa som helst utan min avokadosoppa! Självklart räcker det inte till middag på långa vägar utan de var förrätten. Ni måste verkligen prova receptet, ni kommer inte bli besvikna!

För två personer:

3-4 mogna avokado
½ kesella lätt = 125 gram
2-3 msk färskpressad citron
2-3 pressade vitlöksklyftor
½ tsk chilikrydda (eller sweet chili krydda)

½ liter vatten
1st ekologisk hönsbuljong
salt och peppar

gräslök
ev. ½ msk cream fraishe 5%

Blanda avokado, kesella, citron, vitlök och sweetchillin med en antingen en gaffel eller en handmixer (enklast). Värm vattnet med hönsbuljongen och tillsätt salt och peppar. Häll över avokadosmeten i kastrullen och mixa det sista samt lägg i eventuellt mer citron och andra kryddor efter smak. Dekorera soppan med hackad gräslök och ev. en klick av cream fraishe 5%.
Serveras ljummen!
Krämig och god!


Till huvudrätt skar jag tunna skivor av 600 gram kycklingfilé, kryddade och satte det i ugnen ca 25 minuter. Under tiden skivade jag morötter och selleri. En dippsås gjord på 1 st kesella lätt och 1 dl öresundsfil 1% fett, två pressade vitlöksklyftor samt en "soldipp" från Estrella som inte innehåller några konserveringsmedel eller andra onaturliga ämnen. Smak chili och lök.

Klart! Endast till att dippa kycklingen, sellerin och morötterna i den nyttiga såsen.

Enkel och nyttig middag för två! Prova!

2 kommentarer:

  1. Soppan lät himla god! Men kan man ersätta kesellan med något? Typ creme fraiche?! Och ska det vara sån flytande sweet chili? ;)

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen jättegod.
    Jag har inte provat med cream fraiche men det går säkert jättebra!
    Nej nej, ingen sådan söt sweetchili utan kryddan eller vanlig chili som krydda.

    SvaraRadera