tisdag 20 december 2011

Min första tävling i tyngdlyftning - videoklipp

Vilket rus, vilket adrenalin, vilken känsla...... en av upplevelserna som jag kände inombords när jag för första gången stod framför en publik och lyfte. Inte ens i närheten av den känslan jag har när jag kliver in på en handbollsplan för att spela match. A big no och istället kröp nervositeten osäkerheten fram, detta var ju trots allt något helt nytt för mig. Hade ingen aning vad som väntade mig........ 

Tio tjejer tävlade och för två av oss var det debut. Tre lyft i ryck och tre lyft i frivändning med stöt. Du bestämmer själv hur du fördelar vikten och i samråd med tränaren bestämde vi att jag skulle lyfta 47, 50 och 53 kg i ryck och 64, 68 och 72 i stöt. Tre domare bedömde lyften och visst var dem petiga! Mitt sista lyft i ryck blev underkänt då dem ansåg att jag lyfte stången lite i efterhand och visst det kanske jag gjorde, både jag en annan tjej blev bortdömda i våra sista lyft. Tränare blev rätt arg då han meddelade innan tävlingen för domarna att detta var ett klubbmästerskap och att flera debuterade. Nåja, sånt som händer inom idrotten men jag är fruktansvärt nöjd ändå med alla tre lyften i ryck. En "vanlig" svensson skulle aldrig kunna se att det var något fel på lyftet, knappt jag själv! 

Jag lyfte mest av tjejerna, dvs 50 kg och den som var närmast mig lyfte 36 kg om jag inte minns rätt. Direkt därefter gick tävligen vidare till stöt och även där lyfte jag mest, 72 kg och jag hade nog klarat 75 kg också men man ska inte heller vara för ivrig. Viktigt att ha så många godkända lyft som möjligt i en tävling och som sagt, det var min första. 

Mina resultat (50 kg och 72 kg) resulterade i klubbrekord  (tidigare av någon annan tjej 38 kg och 55 kg) i 63 kgs klassen. Jag klarar därmed kvalgränsen för senior SM och där ska jag tävla i nästa år!

Går inte att beskriva känslan efter den genomförda tävlingen, adrenalinkicken både innan, under och efter lyften och vinnarinstinkten. Uppe på poidet kunde jag lyfta hur mycket som helst, kändes det som! Otroligt glad och nöjd av min prestation! Jättetack för all stöttning från alla håll och kanter och extra tack till min lilla hejjaklack i form av Johan, Evelina, Senad och Sebbe. Johan gav mig en så fin present efteråt, en Peak Hoodie. Tack älskling.

Johan filmade alla mina lyft. Kvaliten är inte den bästa men här får ni se mig i ryck (50 kg) och stöt (72 kg) och lite bilder.





53 kg på stången, ansträngande position....

Efter avslutat lyft slänger man endast ner stången..

Redo för att lyfte 72 kg i stöt.

Gissa om jag var nöjd när jag släppte stången efter detta lyft:)
Och ja,.....man är illa tvungen att ha sådana här dräkter när man lyfter på tävling, otroligt snygga eller njaee....Fick låna klubbens.


Nu är det endast att fortsätta träna och sikta in sig på senior SM! Kommer utöka till fyra träningspass i veckan, på lördagarna kommer jag åka ner med Johan när dem har handbollsträning. Då passar jag på att lyfta extra:)

En lite notering, handbollen kommer alltid komma i första hand. Detta är något jag gör vid sidan om eftersom jag älskar att lyfta och träna på gymet, blir det här en härlig utmaning.

6 kommentarer:

  1. Fan vad ballt rent ut sagt!
    Det är så befriande långt från världen av pinniga cyklister som bara gnäller att de är tjocka :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är riktigt ball:) jag trivs! Ny härlig utmaning:)
    Du ska ju blir riktigt stark nu ju så du får prova på lite ryck och stöt;)

    SvaraRadera
  3. Trevligt att se att du hittat till tyngdlyftningsvärlden :-). Bra lyft och med lite teknikträning kan det bli riktigt bra och betydligt tyngre vikter lär åka upp. Stark som en oxe är du ju redan :-). Hälsningar/Per

    SvaraRadera
  4. Härligt och höra Per, tusen tack:)
    Ja, det är verkligen skoj och utmanande!
    Känns bra efter att ha tränat ca fyra månader så
    jag siktar på tyngre vikter framöver:)

    SvaraRadera
  5. Bra lyft!
    Svårt att tänka sig att WR för kvinnor -63 är 117kg i ryck och 143 i stöt!

    SvaraRadera
  6. Tack:) Jag försöker:)
    själv tycker jag att 117 kg i ryck är mycket för -63 kg! :/

    SvaraRadera