tisdag 13 december 2011

Betygsättning!

Det har varit en intensiv och lång arbetsdag med fokus på betygsättning! Vid denna period av läsåret är inte bara eleverna stressade av alla möjliga prov, inlämningar och tester utan vi lärare också. Jag har som ni vet mitt företag vid sidan om och det tar sin tid också, ibland krockar dessa yrken med varandra men mestadels flyter det på väl, gäller att planera. Kalendern är en av mina bästa vänner!

Vi har fått en ny skollag, ny läroplan, nya kursplaner och mycket mer och det ställer höga krav på oss lärare. Alla kanske inte vet men nu har vi fått betygsskalan A-E där A motsvarar det gamla betyget "MVG". Personligen föredrar jag det nya betygssystemet eftersom många elever hamnar mellan två betyg, exempelvis VG+ men i slutändan får VG pga av att den inte uppnår alla kriterierna för MVG. I dag innebär det att eleven får ett "B", dvs att alla kriterierna för E-B är uppfyllda samt till största delen av A (ca 75%).

Ögonen gick nästan i kors i slutet på den långa arbetsdagen när jag och Carolina satt i vårt arbetsrum och gick igenom elev efter elev. Betygsättning tar sin tid och vi hade fyra klasser att bedöma. I morse hann vi dessutom med en sväng inom Aquakul där vi simtestade alla elever i årskurs åtta. Ni vet väl att man måste kunna simma 200 meter varav 50 på rygg för att få betyg i idrott och hälsa? Vår skola har tacksamt erbjudit våra elever simskola vilket har varit mycket givande, det är vi lärare, elever och föräldrar mycket tacksamma för. Tummen upp för vår skola, Sofielundsskolan!

Om exakt sex dagar tar vi lärare och elever ett välförtjänt jullov på 16 dagar och gissa om jag längtar efter ledigheten?! Fram tills dess finns det mycket att beta av!

Någon som inte behöver arbeta och tänka på något annat än bus och gos är denna söta kille. Bilden är från i söndags då vi myste till det:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar