söndag 27 november 2011

Skyr - nytt, naturligt proteinrikt mellanmål!

Många äter kesella och keso som sina mellanmål, liksom jag.
Jag fick tips av en av mina klienter på vårt möte idag om en ny yoghurt, som kommer från Island och funnits där i många år. Äntligen har den kommit till våra matbutiken och därför vill jag tipsa er om den här i bloggen. 

SKYR heter yoghurten och finns i smakerna, vanlij, blåbär, jordgubb och hallon & granatäpple. Skyr finns att köpa på Hemköp och ICA Maxi som jag vet idag, men säkerkligen på fler ställen!


Vad är Skyr?

Skyr är en yoghurt som ursprungligen kommer från Island, där den ätits i över tusen år. Den är naturligt fettfri, nyckelhålsmärkt och är rik på proteiner vilket gör den till ett mättande och nyttigt mellanmål.

Hur görs Skyr?

För att framställa skyr används skummjölk som syras med en speciell SKYR-syrningskultur. Mjölken skiktas sedan i flera omgångar där vatten och mjölksocker (kolhydrater) filtreras bort. Kvar finns en koncentration av de nyttiga mjölkproteinerna. Denna process gör att det är 3 gånger högre proteinhalt än i en vanlig yoghurt. För de olika smakerna tillsätts en bärrik sylt.

Hur smakar Skyr?

Den har en yoghurtliknande konsistens men är klart mer mättande tack vare sitt rika proteininnehåll. Den lite sträva, syrliga men ändå söta smaken känns äkta och genuin. För att förhöja smakupplevelsen tillsätter vi äkta bär. Skyr finns i fyra smaker; vanilj, hallon & granatäpple, blåbär och jordgubbar. Skyr är ett bra tips på mellanmål

____________________________________________

Enda lilla invändningen som jag kan komma på med denna produkt är att den innehåller lite socker. Min klient skulle ringa till dem och få mer information angående sockerarterna och då återkommer jag med informationen om det i detta inlägg.

 Näringsinnehållet för hallon & granatäpplen följer nedan:

per 100 g:per portion (160 g):
Energi320 kJ (75 kcal)520 kJ (120 kcal)
Protein10 g16 g
Kolhydrat8,5 g14 g
varav sockerarter8,5 g14 g
Fett0,2 g0,3 g
varav mättat fett0,1 g0,2 g
Kostfiber0,1 g0,2 g
Natrium0,04 g0,06 g
Kalcium97 mg (12 %*)155 mg (19 %*)
*av Rekommenderat Dagligt Intag
Kylvara: +2°C - +8°CVikt: 160 g

Bild: skyrsverige.se

2 kommentarer:

  1. Vet du vad det kostar? Skall helt klart testa. Tack för tipset

    SvaraRadera
  2. Jag handlade en skyt (blåbär) när jag handlade massa annat så jag såg inte riktigt men tror att det ligger mellan 11-15 kr. Den smakade lite som kesella blandat med blåbär, helt klart godkänd! :) ska prova dem andra smakerna också:)
    Varsågod:)

    SvaraRadera