söndag 13 november 2011

My training Camp - Happiness it is!

Så där ja, första dagen avklarat av Training Camp a la Dajana!
Nöjd, glad och lite trött är jag självklart och kroppen kändes underbar. Bra beslut att avstå från träning igår och vila istället för kunna gå all in med träningen under helgen. Har blivit rätt duktig på att vila från träning i mitt tajta träningsschema vilket har skonat mig från förslitningsskador, fått bättre prestation på träning samt match och samtidigt hinner musklerna återhämtas och byggas upp.

 I mina yngre år kunde jag träna konstant i säkert två-tre veckor utan vila och det satte sina spår i några förslitningsskador etc. I dag med mer erfarenhet och några år klokare skulle jag aldrig planera in så många dagar i mitt träningsschema utan att vila. A big no och hur mycket än folk tror eller "vet" att de inte behöver vila, så är det faktiskt helt fel! Nästan all form av elititräning sliter på kroppen om den inte får sin viktiga vila. Detta problem är mer förekommande i dem individuella sporterna och mindre i lagsport. Tittar man på gymnastik är det vanligt med tre träningspass om dagen, sex dagar i veckan och när var dem pensionerade sig och inte längre kan konkurrera med världseliten? Ja just det, runt 25 års åldern! I andra idrotter har idrottaren knappt kommit upp i sin bästa form vid den åldern.

Sedan är det ingen hemlighet att en vältränad kropp återhämtar sig snabbare än en otränad men det behöver nödvändigtvis inte innebära att den vältränade personen inte bör vila. Är övertygad om att de flesta som tränar mycket är väl medvetna om vikten av återhämtningen. Lyckas alltid komma ifrån ämnet, nog om det!

Min kropp känns i alla fall toppen efter veckans sex träningspass, två vilodagar men jag har samtidigt arbetat med aktiv återhämtning med mitt TriggerPoint-kit, underbart!  Imorgon väntar de sista två träningspassen!

Jag bjuder på en hel del bilder från min ego-dag.

Redy for some major training!

Nöjd med första träningspasset och håller mina favorit träningsredskap i handen, TRX Rip Trainer och TRX Suspension Training.

Redo för mina intervaller!

Fäääärdig! Svettig och glad!

Självklart springer jag med mina underbara Five Fingers. Löpstegen blir tusen gånger bättre, effektivare än med löpardojor. Finns inte en chans att jag sätter i hälen och det tackar jag för.

Pumpar på här hemma. Avstod gymmet och gjorde ett helvetespass i mitt hemmagym med fria vikter, skivstång och Kettlebell.


End of day 1!
Imorgon är det gymmet det ena passet och jag har inte riktigt bestämt mig för det andra, om det blir löpning eller något annat roligt, hmm... får sova på det.

Kommer ett videoklipp i nästa inlägg:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar