söndag 13 november 2011

Kettlebell - Windmill - Videoklipp!

Just nu alternerar jag mellan tre olika träningpass som jag gör på gymmet och en av övningarna är med Kettlebell, nämligen Windmill. Övningen ser förvisso rätt lätt ut men faktum är att den är långt i från lätt! Förra helgen när jag och Johan tränade hemma visade jag honom och han mumlade något i stil med "hrmhhmm.. det är lugnt, det fixar jag", efter försöket var det andra puckar.

När man tränar med en Kettlebell är det viktigt att ha raka och fina linjer och i just denna övning är det ytterst märkbart. Det är rotationen jag vill åt i övningen, har tidigare skrivit om att vi tränar alldeles för lite rotation när vi ständigt roterar i vardagen, inom idrotten och dessutom att 85 % av våra muskelfibrer i magen är gjorda för rotation. Nästa gång ni är på gymmet, kika gärna på hur många det som lägger in just rotation i sin träning. Ni kommer bli förvånade.....eller inte?

I alla fall filmade jag en snutt medan jag tränade här hemma. Under utförandet ska man titta på Kettlebellen hela vägen ner och upp, armen måste vara låst i armbågen annars går det inte att utföra övningen (raka linjer) Jag har endast en 12 kgs Kettlebell hemma men på gymmet ökar jag naturligtvis vikten.



Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Haha, jag har såklart PROVAT men se det gick verkligen inte. Jag är inte tillräckligt RÖRLIG!

    SvaraRadera
  2. Helen, jag som trodde att ni målvakter är rörliga;)
    Dajana

    SvaraRadera