tisdag 22 november 2011

Knäböj med raka armar - videoklipp!

Jag har alltid fascinerats av hur dagens idrottare på elitnivå, motionärer och vanliga Svenssons värmer upp inför deras träning. Inte många gånger jag blir imponerad direkt och jag vill bara gå fram till personen och prata och förklara vikten av uppvärming och hur viktigt det är. Mina klienter, vänner och bekanta vet att jag lägger stor vikt på en ordentligt uppvärming och förklaringen har ni HÄR!
Vilka övningar gör ni innan ni börjar lägga på ordentligt med vikter?

Jag har flera olika sorters uppvärmingar i bagaget och en av dem är MAQ, komplex rörlighet och med skivstång, komplex strykeövning (5 övningar x 6 set MAQ, kommer nästa gång jag lägger upp videoklipp). Eftersom jag tränar mycket tyngdlyftning i form av ryck och frivändning med stöt så gäller det att vara ordentligt uppvärmd. Lyftet ryck kräver enorm rörlighet och stryka (bålstryrka) för att kunna hålla uppe tung vikt över huvudet med raka armar. Därför värmer jag upp med lite knäböj med raka armar med skivstång. 

Det är en bra övning för er som strävar efter att kunna göra en djup knäböj, gäller att nöta och stanna där överkroppen och skivstången är på väg att tippa över och sedan upp igen. Träning ger färdighet, så enkelt är det! Tränar du inte rörlighet, kommer du heller inte bli rörlig och kommer inte kunna utföra många bra övningar på gymmet med god teknik. Risken finns istället att du skadar dig!

Här bjuder jag på ett filmklipp som min kära lagkamrat Evelina filmat från gårdagens träning med tyngdlyftarna efter handbollsträningen.


Jag kör all in inne hos tyngdlyftarna, tyngdlyftarskor på minsann!
Den 17 december är dags för min första tävling, börjar bli smått nervös.
Ska bli otroligt roligt och lärorikt då jag ska ställa upp i senior-SM nästa år i vinter.
Jag klarar kvalgränsen (63 kgs klassen på 122 kg) redan idag men tycker att fyra månaders träning är för lite för jag ska bli nöjd på tävlingen. Det gäller alltså att ta minst 122 kg fördelat på frivändning med stöt och ryck. I min viktklass (63 kg) brukar det vara ca 6-7 tjejer som kvalificeras och självklart vill jag ju ha en medalj och därav väntar jag till nästa år.

2 kommentarer:

  1. En clean OHS är nåt av det snyggaste jag vet!
    Snyggt!!

    SvaraRadera
  2. Håller med, love it:)
    Tack det värmer:)

    SvaraRadera