torsdag 29 september 2011

Utegym

Det flesta som tränar föredrar att utföra sin träning på gymmet. En av anledningarna brukar vara att det känns bättre att ta sig dit än att göra det hemma och att kvalitén blir bättre på något sätt. Självklart går det att träna utomhus och få kvalité på den träningen också! Jag försöker uppmuntra mina klienter att träna utomhus och det finns massor med möjligheter och sätt att träna på.

Jag önskar att det finns lika stort intresse och utbud med "utegym" här i Sverige som det gör i USA. Många stränder erbjuder möjligheten till att träna på olika sätt och visst blir man peppad av att se andra träna.

Du kan alltid använda kroppen som belastning och utnyttja parkbänkar, trappor, backar etc. Det handlar oftast om att använda sin fantasi och tyvärr är det därför många hoppar det och väljer gymmet.

Vill tipsa er som bor Malmö (och utanför självklart) att besöka Sofiaparken, ligger precis intill Sofielundsskolan (där jag arbetar). Jättetrevligt utegym som man kan ta en löprunda till och träna en sväng. Bjuder på lite bilder:

        Här kan man göra chins.
 
 Man kan göra dips och olika sorters armhävningar.

            Rolig med sittande rodd! Tyngden blir din egen kroppsvikt och det går att lägga på mer vikt, genom att någon sätter sig nere vid fötterna.

Ryggresningar och situps kan man också göra.
          

Parken är jättefin och det finns massor med roliga saker för dem små också. Jag hade lektion med 3:orna där idag, finns massor med motoriska banor och annat bra för dem. De tränar balans, koordination, styrka och de grundläggande motoriska grundformerna, utan att dem vet om det. När vi promenerade tillbaka till skolan var det utmattade med ett leende på läpparna:) Det tycker jag om!

Got folk, klockan är halv ett och jag måste nanna. Tränade hela 2,5 h idag. Efter handbollsträningen tränade jag och Evelina lite extra inne hos tyngdlyftarna och jag steg inte innanför dörren förrän 22.45 ikväll!
Imorgon är det lika lång träning som väntar mig!

Och vet ni vad, det närmar sig!
Seriepremiär borta i Ystad på lördag!
Yey!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar