måndag 26 september 2011

Dajana svarar....

Jag fick en mycket intressant kommentar idag som jag gärna vill lyfta här i bloggen. Bra med frågor, mer sådana kommentarer!:) Det handlar om inlägget "Sanningen om dieter, enligt mig" som ni hittar HÄR!

"Du skriver en hel del bra saker men din syn på Lchf/lågkolhydratkost är inte riktigt uppdaterad. Det stämmer vad gäller intaget av feta råvaror och lite kolhydrater. Så lite som möjligt om det är strikt. Din övertro på frukt är lika vanlig som hos de flesta. Vi har ju lärt oss vikten av att få i oss vitaminer. Men vänta nu, måste vi äta frukt för att få i oss vitaminer alltså? Vad hände med grönsakerna som inte tillnärmelsesvis innehåller lika mycket socker som frukt? Och som gett oss nordbor, i årtusenden, viktig näring? Jag lovar, du kan ta ned frukten från piedestalen och äta den som godis. Tränar du hårt, ja ät då för guds skull den dagligen om du vill. Men för en överviktig gäller andra premisser. Fruktosen i frukten höjer blodsockret så kraftigt att insulinet måste sänka det. Vad gör insulinet i kroppen? Jo, bland annat lagrar fett. Därför ska allt socker undvikas för en överviktig. Visste du att socker i hög grad är beroendeframkallande. Likt alkohol. Men kallar du alkoholister lata? De är klassad som en sjukdom, precis som sockersjukan diabetes. De finns de som utan närmare eftertanke äter dålig mat och har inget större intresse för god kosthållning. Men kan man klandra dem? Gå in i en livsmedelsaffär och försök hitta bra varor utan tillsatser, socker, socker och socker. Livsmedelsindustrin pumpar oss med dåliga produkter och vilseledande reklam (lightprodukter kommer visa sig vara ett av de största hälso-skandalerna i modern tid). Jag ser inte ned på feta människor. De behöver hjälp! Ge dem det du också, med eller utan socker. Jag håller med dig om Viktväktarnas galet dåliga reklam. Hur resonerade de där? Lika förvirrande som ologisk.

Ha det gott! Mvh Andreas Lic. Personlig tränare i Eskilstuna "

Mitt svar på frågan kommer här, hoppas du förstår mitt resonemang lite mer Andreas och tack för dina frågor!

"Hej!
Tack för din kommentar!
Vill fylla på där att min kunskap om LCHF är mycket väl uppdaterad, jag skriver "enligt mig" och då menar jag självklart min egen erfarenhet. Jag har haft klienter som har ätit enligt denna metod och dessutom läser jag en hel kring det och jag måste erkänna att det stämmer mycket väl att frukten är mycket begränsad i den kosten.

Min tilltro till frukt som du menar på, stämmer inte alls överens som du beskriver, jag är inte som alla andra för jag vet min egen kompetens inom kost. Jag köper ditt resonemang om att frukt höger blodsockret, men hur många frukter pratar vi om då? Knappast en frukt om dagen som jag tycker att man självklart ska kunna äta i sin kost och mina klienter äter alltid sin frukt i samband med måltider eller efter träning (en om dagen), aldrig enskilt för då finns risken att man vill äta mer och mer och mer som är ytterst vanligt!

Självklart vet jag att socker är beroendeframkallande men det betyder inte att du måste utesluta fruktos helt och hållet från din kost om du är överviktig och vill gå ner i vikt. Varför måste vi hela tiden "utesluta" näring helt och hållet, jag kommer aldrig begripa mig på det och det är min personliga åsikt! Ja, vi som jobbar inom denna värld ska hjälpa våra klienter och inspirera andra via bloggar etc, men varför ska det vara extremt? Varför ska man inte hellre lära sig att äta rätt råvaror, välja ekologiskt, utan massor med tillsatser och socker som du också påpekar och som jag starkt undviker i alla mina klienters kostscheman? En människa ska kunna äta detta i framtiden, tänka långsiktigt och inte endast kortsiktigt för att tappa 10 kg etc. Att leva sund och göra medvetna val i mataffären är det jag är mer inne på och vilka metoder/dieter som väljs eller presenteras är upp till oss som arbetar dagligen med det. Det är det som gör oss unika, vi tror på olika saker, vi har olika bakgrunder, olika utbildningar och erfarenheter och säkerkligen olika målsättningar.

Min åsikt när det gäller dieter kommer fram tydligt i inlägget, att jag personligen inte tror på en kosthållning/diet som utesluter ett näringsämne utan man istället lär sig att äta rätt råvaror vid rätt tillfälle och veta mängden på det. Även om jag drar ner på mina kolhydrater emellanåt (bulgur, qinoua, cous couc, potatis etc) så vet jag samtidigt att som elitidrottare måste jag ha energi för att orka och visst kan jag välja fett, men jag kommer aldrig välja bacon, bearna, fläsk etc. för att få i mig det, så som LCHF förespråkar som då också förespråkar det för personer som är överviktiga och har risk för hjärt-och kärlsjukdomar. Hur ställer man sig till det? Om man då säger "nej, det är inte bra för ditt hjärta, är det då bra för mitt friska? Enligt mig, knappast! Ät måttligt! varför välja en väg när det finns flera att nå sitt mål? Sedan ska man komma ihåg att det påverkar oss människor olika, en metod passar inte en annan osv. Självklart som du skriver ska man äta mycket grönsaker, fiber-kolhydrater som jag lyfter starkt bland mina klienter, det vet dem!

Att du jämför alkolist med en sockerberoende (som de också gillar frukt) håller jag med till en viss gräns. En person som är sockerberoende äter knapast 2-3 frukter om dagen och går upp i vikt av det, nej, vi pratar om något helt annat. Då kommer vi in på fet mat, godis, chips, pommes, och annan snabbmat och för lite motion. Att dra den parallellen till frukt är lite väl extrem kan jag tycka. Det finns inget som hindrar en överviktig människa som strävar efter att gå ner i vikt, att äta en frukt i samband med en måltid. Vi behöver inte vara extrema i våra kosthållning för att uppnå ett sunt mål.

Det är just det som jag oftast ser som ett förekommande fenom, att en kostrådgivare eller personlig tränare gör så extremt kostscheman att personen i sig klarar hålla den i två-tre veckor och ger upp och sedan går vidare till nästa hjälp, dvs till en annan diet och sedan fortsätter så..... och till slut när man frågar den "hur mår du?", "har du provat detta eller detta". Då kan jag lova dig att svaret oftast kommer vara "jag har provat allt men det händer inget med min kropp". Ja då har personen sannerligen hållit på med någon extrem diet som aldrig skulle hålla i längden för den personen.

Det är just därför jag utesluter "extrema" metoder i mina kostschema till mina klienter för jag anser att det finns så många andra sätt att uppnå mål på och skapa en förutsättning för att personen i sig ska kunna bibehålla detta i framtiden men också få en struktur i sitt tänk kring kost och näring.

Visst, jag håller med dig om att våra mataffärer är fullproppade med fruktansvärd dålig mat med massor med tillsatser och det är där vi kommer in och får arbeta hårdare för att lära dem välja rätt, för det finns! Gäller att hitta dem och lära sig att läsa näringsinnehållet etc.

Jag hoppas att du förstår mitt resonemang lite mer, och jag tycker inte mindre om andra dieter för det kanske passar andra men jag förespråkar för det jag nämnde. Som jag skrev, vi är unika och det är det som gör detta yrket så roligt :)

Jag vet, Viktväktarna borde skrotas! Hemsk reklam, man blir lite mörkrädd över att de tar och tar pengar men kvalitén sjunker allt mer.

Ha det toppen!
Mvh
Dajana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar