söndag 11 september 2011

Bästa dagen! Tack Seth Ronland!

Jag kan inte vara något än helnöjd med den grymma session som Seth hade satt ihop till oss damer i Trelleborg HBK Elit! Har sagt det tidigare och det är verkligen som "heaven" när man stiger in på Breeze Fitness, de ligger så lång före alla andra i Sverige i träning, punkt slut! Bättre tränare får man nog leta friskt efter! Vi är otroligt tacksamma för samarbetet och vi kommer återvända ner till Ystad igen, snart hoppas jag!

Seth startade igång förmiddagen med en introduktion om bl.a barfotslöpning och dess fördelar, hur graviditationen påverkar människans rörelse fram, i sidan och i rotationen, hur handbollsspelare ska träna mer grenspecifikt, provade på Trigger-Point och TRX  Rip-Trainer och avslutade med ett speciellt utformat TRX-pass för oss handbollsspelare. Mycket givande och uppskattat av oss spelare och jag är övertygad om att alla gick därifrån med en tankeställare när det gäller den "traditionella" styrketräningen i maskiner och hur pass dålig den är för oss. Precis som Seth sa "det är den lätta träningen" där du isolerar en muskel och dess funktion, du jobbar knappast stabiliserade heller. Allting utgår från rörligheten och det är ytterst viktigt att veta en människans aktuella "status" för att forma träningen utifrån det så att den förbättrar sin rörlighet. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, men mina klienter vet att jag aldrig skulle sätta dem i en maskin, never! Jag anser att dem PT som än idag lägger fokus på maskiner i sina klienters träningsschema, gör det väldigt enkelt för sig och att de har mycket kvar att lära sig! Enkelt förklarat, hur svårt är det att be sin klient sätta sig i "sittande bänkpress" och skjuta ifrån jämfört med att göra en djup knäböj med raka armar utan att lyfta hälen eller att fälla fram överkroppen? Ja, ni förstår skillnaden hoppas jag! Nog om det, jag ville endast poängtera vikten av funktionell träning!

Bjuder på lite bilder från dagens session på Breeze Fitness:

Gänget samlat, början på dagen. Lite tråkigt att hela laget inte var där idag, det var i princip halva laget som jobbade eller var iväg. Nåja, de som var där fick vara med om något riktigt bra!

Elsa, Jonna och Evelina provar på Rip-trainer. Vi var det första laget i Sverige som fick prova på det. Finns ingen annanstanns än i Ystad at this moment. Riktigt bra för oss handbollsspelare, man måste hela tiden stabilisera ena sidan för att utföra övningarna rätt, finns massor med rotationsövningar som är effektiva för "skottet". Funderar på att gå utbildningen hos Seth.
 
Här provar vi på Trigger-Point  och jag säger OMG vilken skillnad det är när man utför tre små korta övningar och därefter endast hoppar på det benet jämfört med det andra. Nästan som man knappt kan tro att det är sant, sådan skillnad det blev i upphoppet samt i nedladdningsfasen. Utbildning nästa tack! Ska faktiskt beställa en idag, glömde köpa den på plats.
 
Här rullar jag friskt på Quadiceps och min vävnad kändes lite där, det var en sådan känsla av "ont-skönt"
Jag vill definitivt utbilda mig för att sedan kunna erbjuda mina klienter detta!
 
Gänget som var med idag!:) Elsa saknar vi på bild, hon gick tidigare pga jobb.
Tusen tack igen Seth för allt!
 
 
Och som vanligt åker jag aldrig tomhänt från Breeze Fitness och idag var det inget undantag direkt.
 
Ett nytt träningslinne från Under Armour (endast 349kr), jag var bara tvungen!
Breeze Fitness egna Omega-3 kapslar med extra tillsats av antioxidanter och två Zero Impact, bästa proteinbaren på marknaden sett ur näringsinnehåll (inget huckspucks tillsatt).

Ser fram emot nästa gång vi åker ner till Breeze Fitness!
Efteråt åkte vi till hamnen och åt mat på Marinan, helt okej. Väl hemma blev det lite söndagsmys med Therese nere vid Dockan, där vi pratade av oss som vanligt. Just nu sitter Johan och Marcus och tittar på film och jag ska göra lite klientarbete innan det är dags för sängen. Kommande vecka är så fullspäckad att jag råkat dubbelboka på fredag, då jag ska ner till Seth igen. Nåja, endast till att göra det bästa utav det.

Jobbet kallar en sväng... Cao!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar