tisdag 23 augusti 2011

Tips på löpträning!

Vi närmar oss seriepremiär i handbollen, drygt tre veckor kvar och vi har lagt om träningen lite.
När det gäller löpningen har alla tjejerna en bra grundkondition nu och därför accelererar vi farten ytterligare och kör kortare intervaller som gynnar oss handbollsspelare. Idag efter 90 minuters handboll samt fysträning var det dags för 10 x 200 meter på 90 -100 % av max och det gick bra, kroppen var helt utmattad efteråt!
Inte nog med det så gick jag, Evelina och Jenny in hos tyngdlyftarna och körde bl.a lite frivändningar och chins. Good training!

Ni kommer ihåg att jag nämnde om att tävla i styrkelyft (Johan och tyngdlyftarnas tränares förslag)? Jag och Ingemar kom överens idag att jag ska träna hos honom en gång i veckan till en början, sedan får vi se vad det utvecklas till. Spännande!

Any may, vad gäller löpträning så tänkte jag ge er lite tips!

* Variera längd och fart på din löpning ofta, dvs. springa aldrig samma runda tre dagar i veckan. Din kropp lär sig att hålla samma tempo och det sker ingen större utveckling. Samma ständiga löpning ger ingen utmaning i träning, precis som i styrketräning. Efter ett tag ska du öka vikter, repetitioner och byta övningar för att utvecklas!

* Är du nybörjare eller avskyr att springa men vill ändå komma igång, rekommenderar jag fartlek. Det innebär att du springer en kortare sträcka för att sedan gå snabbt eller jogga i en sträcka. Exempelvis löpning 400 meter, snabb gång 200 meter. Eller varför inte springa 3 minuter och jogga/gå 1 minut. Du kan med hjälp av denna metod bygga upp en grundkondition snabbt. Hur långe du ska springa får du avgöra själv men jag tycker att som nybörjare bör du sträva efter att klara 20-25 minuter.

* Lägg emellanåt in korta intervaller på 80 -100 meter på max! Vilan ska inte vara lång, max 10-20 sekunder. Mjölksyreträning, syreupptagningsförmågan samt återhämtning tränar du då! Forskning har dessutom påvisat att det sker en liten uppbyggnad av muskler vid korta och snabba intervaller, precis som när du tränar tung styrketräning. Ja, tittar man på 100 -meterslöparna så förstår man. Det är ingen som är direkt vältränad och smal utan vältränad och ser ut som riktiga biffar!

*  Tänk och fokusera extra på hur du sätter ner din fot (fotisättning) när du löper. Sträva efter att sätta främre delen av foten i marken direkt och unvik helt att sätta i hälen. Den gör bl.a att du bromsar upp din fart men också är det faktiskt helt onaturligt för kroppen att springa på! Egentligen ska människan springa barfota eller i Five Fingers, vi är födda till att springa utan skor! De flesta tror att vi inte klarar av att springa barfota eller i Five Fingers för att det skulle ta kål på vara fötter och knä. Däremot kan alla springa i sina sprillans nya löpardojar från t.ex. Nike, då de flesta tror att det istället skyndar oss från alla dess skador i fötter och knä. Det är precis tvärtom!  Dr. Craig Richards(University of Newcastle, Australia -British Journal Of Sports Medicine) fann absolut inga bevis för att detta skulle stämma efter att ha studerat allt empiskt material, dvs. att skor skulle ge oss mindre risk för skador och ökad prestationsförmågan. En 20 billioner USD industri baseras alltså på ingen som helst vetenskap. Vill ni läsa mer om just barfota samt Five Fingerslöpning kan ni hitta kika HÄR, på Seth Ronlands hemsida.


Ni förstår snabbt att jag förespråkar för Vibram Five Fingers även om jag själv fortfarande springer för det mesta i vanliga konversiella löparskor men inte länge till, vill jag lova! Övergången till FF tar lite tid men jag gör allt för att undvika skador och innbär det att sluta springa i mina favorit Asics GT2150 och GT2160, so be it! Jag börjar tro att min ena ljumske som jag har haft smärtor i många veckor, kommer från just skorna. Återstår att se, Seth him self ska undersöka och se vad som ligger bakom om två veckor.


Efter gårdagens löppass, 10x200meter:)
Therese, Jenny, jag, Ida och Evelina.
 (ni får ursäkta min tröja, spelar ju inte längre i H65 och det är förbjudet att ha en annan logga på träningen men moi hade absolut ingen annan ren tröja till träningen så denna gången slank den förbi träningen)
Nu kommer mina kollegor på kvällmys!
Cao!
Cao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar