onsdag 29 juni 2011

Ja, jag är en trainaholic........

Två dagar av veckan har gått och moi har gymmat två gånger och gjort två löpträningar, att jag dessutom tränar intervallöpning efter 22.00 kan uppfattas som lite skruvat, eller?
Ingen hemlighet att jag älskar att träna och pressa mig in i det sista, känna att jag nästan klöks av mjölksyran, helt normalt för min del om du ska prestera på max. Viktigt att notera att jag inte tränar på max varje träningspass, som många kanske uppfattar. Variation is the key, låt aldrig dina muskler vänja sig och kännas sig trygga i samma rörelser utan låt dig hela tiden utvecklas, belasta olika tungt samt variera repetitioner.
För många låter det som en självklarhet men faktum är att allt för många tränar exakt likadant dagarna ut och in och vips så kommer förslitningar, skador osv. Dessutom händer det ofta att målsättningen man satt inte uppfylls.

Jag får ofta frågor om hur jag tränar, vilka mål jag har eller vad jag äter, unnar jag mig sötsaker osv. Min träning handlar inte om att ta sig till gymmet, värma upp på löparbandet i 15 minter, göra samma övningar varje vecka, stretcha efteråt för att sedan göra det i ett rullande schema.

Träning för mig är så mycket mer, det är en livsstil, passion och framför allt glädje. Jag är pigg, glad, motiverad, frisk, ambitiös i allt jag gör om jag får träna det jag vill. Jag får energi till att göra annat!
Jag vet inte hur ofta jag får frågan "hur hinner du jobba heltid som idrottslärare, träna handboll på kvällarna, driva eget företag, ha en sambo och hund och dessutom hinna träffa familj och vänner?" Helt ärligt, så när man ser det på svart och vitt, vet jag ibland inte själv. Det jag vet är att träningen ger mig otroligt mycket energi och har gjort mig grymt målmedveten och jag har nått dem målen jag satt upp i mitt liv as we speak.
Jag har förståelse för att det finns människor som ser träning som en börda eller ett måste, att de mår dåligt av att se andra träna, att se andra lyckas med sitt kroppsideal medan dem själva kämpar men saknar motivationen eller kunskapen. Tro mig, jag är väl medveten om det och det är en av anledningarna till varför jag startat ett företag inom den branchen. Jag vet att jag har hög kompetens inom yrket och jag strävar efter att hjälpa mina klienter och inspirera andra till en hälsosammare livsstil. Jag brinner verkligen för det här intresset och jag har framtidsplaner på att starta eget gym, som jag vet kommer ske i framtiden. Don´t ever stop dreaming!

Samtidigt har jag upplevt att många störs sig eller försöker trycka ner mig och det har fått mig att fundera över varför? Tråkigt nog tror jag att det oftast handlar om den "typiska avundsjuka"! Många klarar inte av att berömma sina egna vänner för deras flitighet och det behöver nödvändigtvis inte vara inom träning, det kan röra sig om någon specifik yrkeskarriär. Jag har aldrig känt behov av att mina vänner eller handbollskamrater ska berömma mig på något sätt men visst blir man ibland fundersam över när ens s.k vänner inte unnar en framgång. Det är verkligen något som jag aldrig kommer begripa mig på! Alla är olika, jag har sagt innan och jag säger det igen om jag ska behöva säga det 1000 gånger så gör jag det, låt aldrig någon trycka ner dig för att dem själva ska må bra, sträck på dig och va stolt över saker du är BRA på! Det är okej att vara duktig och visa det, varför ska man skämmas och låtsas om det?
You only live once!

_____________________

Tillbaka till träningen! När jag går in en specifik träningsperiod som nu, försäsongen i handbollen, sätter jag upp olika mål, korta- och långsiktliga. Eftersom handboll är min huvudaktivitet, strävar jag självklart efter att bli en bättre handbollsspelare! Vad ska jag träna för att bli en bättre handbollsspelare? Det jag måste tänka på är att jag har opererat mina knä tre gånger och för att kunna prestera maximalt utan att slita ännu mer på dem eller att skada mig igen, måste jag vara extra noga med mitt upplägg. Tex. tränar jag aldrig djupa knäböj tungt eftersom det sätter oerhört mycket tryck på lederna i knät samt menisken. Enligt magnetröntgen som gjordes förra året på min knä i samband med korsbandsoperationen, visade att mina menisker är i samma skick som en 35 årings! Med det sagt så har jag alltså tränat på rätt bra och slitit ut mina menisker och dem ska man verkligen vara väldigt rädd om, speciellt om man har opererat korsbanden i båda knäna som jag gjort. Artros, som är vanligt förekommande bland opererade är något som jag inte kan undvika och därför försöker jag att träna mina ben på ett så skonsamt sätt som möjligt. Däremot gör jag knäböj som slutar strax över 90 grader och det sliter inte alls i samma utsträckning som djupa. Samtidigt finns det otroligt många andra övningar som är bra eller t.o.m bättre, som t.ex. hänga frivändningar (enligt mig, som handbollsspelare).

I min träning ingår handboll, gymträning med varierande schema där jag arbetar mycket med kvalitativa övningar, MAQ där jag främst lägger fokus på rörlighet, koordination och balans, TRX som jag certifierad instruktör i, kettlebell och fria vikter som jag har hemma och olika former av löpträning (och löpteknik) där jag använder mig av pulsklocka för att kunna veta exakt vad jag tränar, så som långa-och korta intervaller, rehablöpning och emellanåt långdistanslöpning.

 Pulsklocka är det bästa träningsredskapet man kan äga, enligt mig och kan man sin vilo-och maxpuls så är det så mycket enklare att löpträna. Exempelvis sprang jag 700 meter x 5 idag på ca 85 % av min maxpuls. Alla fem intervallerna låg min puls mellan 187 - 190 s/m. Jag vilade 75 sekunder mellan intervallerna. Jag var helt uttömd efter löpningen och tro mig, många konstiga tankar passerar mitt huvud under den tredje intervallen, så som att "ge upp....neeej..kämpa...sakta ner...NEEEJ..osv." Men så fort jag har vilat mina 75 sekunder är det helt andra tankar som passerar huvudet.. "det här är lätt som en plätt, endast två intervaller kvar." När man springer tuffa intervaller handlar mycket om återhämtningsförmågan, att snabbt kunna återhämta kroppen för att springa nästan exakt lika snabbt. För att träna upp sin återhämtningsförmåga bör man intervallträna!

Anyway, för att återgå till min träning igen så finns det många olika moment som vi handbollsspelare tränar utöver själva handbollen. Spänst, fotarbete, riktningsförändringar, snabbhet, smidighet, stryketräning, löpning and so an....
Jag vet att som handbollsspelare tränar man otroligt många olika saker och på så sätt underlättas all annan träning. Under hela min uppväxt har jag fått höra "Dajana, du är bra på allt, finns det något som du är dålig på?" hmm...vad svarar man på en sådan fråga? Där kommer alla andra idrotter in som jag utövat som t.ex. gymnastik, basket, innebandy, softboll, tennis, bordtennis..... Jag har haft stor nytta av all mitt idrottande och den enda "lilla" nackdelen har varit att gymnastiken gjort mig lite för rörlig, som inte alltid är till en fördel.

Vad är mitt mål med träning, är det många som undrar?
Jag sätter alltid upp delmål och just nu inom ren stryketräning vill jag klara 20 strikta chins, idag klarar jag 17 st som max. När jag tränar hängande frivändning tungt vill jag kunna träna på 65 kg (min kroppsvikt) x 5 för att kunna öka till 67,5 x 5. Idag tränar jag tungt på 62,5 kg. Inom löpning vill jag ner på ca 11.30 minuter på 3 kilometer, idag ligger jag runt 12.15 miuter. På Beeptestet vill jag över 14.0, idag ligger jag på ca 13.5.
Det viktiga är att ha realistiska och mätbara mål och för att nå dem, måste du träna likartat. Om jag vill bli snabbare, är det inte lämpligt att träna långdistans (10 km), fem dagar i veckan. Strävar man efter snabba muskelfibrer kan man nog dra slutsatsen att långdistanslöpning stimulerar långsamma muskelfibrer.

Min träning är oerhört varierande och det stimulerar och motiverar mig jättebra!
Jag lägger alltså inte fokus endast på en sak tex. löpning, utan många olika saker och jag är väldigt stolt och glad över att jag är bra på det mesta.

Nu har ni fått er en rejäl inblick i hur det är att vara en trainaholic (skämt osido.... eller inte;)
Min mening är att verkligen inspirera andra att sätta upp mål inom sin träning, må bra och leva hälsosamt. Behöver ni hjälp med er träning, lovar jag att ni har kommit rätt!

_________________________________________

Hur ser då dagsformen ut? Den 15 juli åker jag till USA och då ska formen vara top notch, så nu är det extremt strikt diet fram tills dess.


Det ser okej ut, men jag är perfektionist så det finns massor att finslipa på.
Dock är jag inte ute efter en helt nerdeffad kropp och kommer aldrig vara det som handbollspelare men som sagt, vi har alla olika mål inom träning ;)


Gott folk, det blev ett låååångt inlägg idag och hoppas ni orkade läsa fram tills nu!
Har haft klientmöte idag i 3 h, love it! Tiden bara rinner iväg när man har rolig.
TRX kommer ligga i  fokus och jag älskar det ännu mer.

Imorgon väntar gymmet förmiddagen, får räcka med ett träningpass.
På kvällen kommer våra fina vänner Michelle och Jonas på middag (en nyttig sådan) och vi ska lira minigolf nere vid ribban och sen chilla på vår mysiga balkong.
Längtar!

Dags att släcka för idag:)
Kram på er alla!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du är jätte duktig, och är sjukt imponerad av hur du orkar och hinner med! Gillar helt klart med att du tar dig an en ny handbolls säsong. Lycka till med allt :)

    SvaraRadera
  2. Tack så hjärtligt Nykis:) Det värmer verkligen att få höra sådana fina ord emellanåt, man blir mer peppad också. Kommer bli en spännande säsong, jag är taggad:)
    Hoppas allt är toppen med dig, saknar dig!
    Kram

    SvaraRadera