tisdag 24 maj 2011

Vibram-FiveFingers VS Asics GT 2160 W? Nästa köp?

Jag lägger mycket pengar på träningsskor och senast jag inskaffade mig löparskor var i oktober förra året, Asics GT 2150 W.  Nu är det dags igen eftersom jag springer mycket och de känns slitna!
Jag vill både ha Vibram - FiveFingers (1349 kr) och Asics GT 2150 (1600 kr) men kan inte direkt bestämma mig?!

                  










FiveFingers är ett helt nytt koncept när det gäller rörelsefrihet och samtidigt en återgång till det ursprungliga. Du har känslan av att gå barfota, men utan att behöva vara rädd för att skada dig på vassa föremål eller att stöta i tårna. Vibramsulan skyddar din fot och ger ett mycket bra grepp på olika underlag.

                                                                 Barfotalöpning STÄRKER

Löpning barfota stärker fot, ankel och övriga kinestetisk kedjan (knä, höft, bål och även överkropp).
Scott Jurek, Sju gånger "champion of the Western states 100 mile endurance run", Physical Therapist.

Barfotalöpning främjar fot isättning av mellan- och framfot vilket gör det möjligt för löparen att dra mer

nytta utav den elastiska energin som finns i både achilles senan och det longitudinella fotvalvet. Det leder till
en ökad styrka i vad och fot och förhindrar obehag och potentiella skador.
William Jungers. Barefoot Running strikes back. Nature Journal. January 2010

Löpning barfota/minimalistiskt stärker djup lednära eller postural muskulatur i fot och underben.
Mark Plaatjes, Physical Therapist, Vinnare av 38 maraton

Barfotalöpning STIMULERAR

Fotsulan och tårna har 200,000 nervslut som förbinder oss med världen och hjälper oss balansera.
Stimulering av dessa skapar en förbindelse från fot till kropp och fot till hjärna, denna sensoriska
perception förhindras ofta genom tjocka rigida sulor. Dr. William A. Rossi, Why shoes make
'Normal Gait Impossible' Journal of the American Podiatry Association, 1999

Dämpande material i den moderna löparskon tillåter en hälisättning som du inte skulle haft barfota.

 Foten får inte den sensomotoriska input som den skulle... en mellansula kan påverka fotens förmåga att
reagera på underlaget. Det kan påverka eller ändra den feedback kroppen får under löpning.
Dicharry, Jay, MPT, Director of the Center for Endurance Sports at the University of Virginia, 2010.

Moderna löparskor reducerar sensorisk feedback utan att minska skadefrämjande faktorer.
Michael Wharburton. Barefoot Running, Sports Science Journal. Gateway Physiotherapy, Queensland,

Australia, 2001.

Barfotalöpning främjar en NATURLIG HÅLLNING

De flesta löpare landar på hälen. Det är som att någon skulle banka dig på hälen med en hammare med
en kraft av 1,5 till 3 gånger din kroppsvikten.
Daniel Lieberman, Ph.D. Harvard University, Shoes may have changed how we run. As Reported in BBC,
January 2010.

Löpning med traditionella löparskor (och hälisättning) ökar belastningen på knäna med upp till 36%.
Casey Kerrigan MD, The Effect of Running Shoes on Lower Extremity Joint Torques, PM &R, 2009.

En sko med klack, löparskor inkluderade, förändrar hela kroppshållningen.
Dr William A. Rossi, Why shoes make 'Normal' Gait 'Impossible Journal' of the American Podiatry
 Association, 1999.

När en löpare springer barfota kompenserar han för frånvaron av dämpning genom att fotisättningen sker mer
 naturligt på mellan- och framfoten, vilket ger en mjukare landning.
Michael Wharburton. Barefoot Running, Sports Science Journal. Gateway Physiotherapy, Queensland,
 Australia, 2001.

Jag har ändrat min löparstil till att inte landa på hälsen när jag gör min fotisättning! Det är inget jag gjort över en natt utan det tog minsann nästan sex månader. I början kände jag av det på mina behinnor men idag skulle jag aldrig kunna landa med hälen före när jag löptränar. Faktum är att du samtidigt bromsar in din löpning varje gång din fotisättning startar från hälen. Att springa på mellan-och framfoten känns efter tag naturligt och farten på löpningen förbättras, tycker jag! Man ska komma ihåg att det tar tid att vänja foten och det krävs en stegring av träningen för att till slut kunna belasta fullt ut.
Tålamod!
Prova!


Det är mycket som talar för Vibram-FiveFingers men samtidigt behöver jag löparskorna!
I -landsproblem!

2 kommentarer:

  1. Om du ska köpa asics vill jag tipsa dig om en sida från storbritannien. Där kan du beställa hem skorna för under halva priset!!!

    Jag köpte mina gt 2160 där och inklusive frakt fick jag betala 750 kr, leveransen tog ca 6 dagar.

    http://www.startfitness.co.uk/

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset:) Var inne och kikade men hittade inte de senaste modellerna. Vill ha dem i rosa/svart:)

    SvaraRadera