måndag 21 februari 2011

What can you do? - nothing!

Precis! Jag kan inte göra ett dugg just nu! Aldrig har jag varit så här sjuk som nu...aldrig! Vaknade feberfri imorse och jag plockade ut disken ur diskmaskinen, gjorde lite rent i köket och woops steg febern igen! :(

Att stå och laga mat i det här tillståndet kommer inte på tal. Min kära sambo är snäll och köpte en god sallad med massor med kyckling ifrån Mix & Eat. Middagen är serverad!

Jag har sportlov den här veckan och har verkligen inte tid med att ligga hemma med feber:( Skulle haft klientmöte x 2 den här veckan, besöka min kära vän Michelle i Ystad som fått en bebis, jätteeegrattis igen! 
Jag skulle träna några ordentliga pass på gymmet, springa ute i det sköna och kötta på handbollsträningen....men nej då.... bara till att ligga i sängen och vänta ut febern:(

Jag har funderat och funderat över varför jag har varit sjuk 3 hela gånger sedan augustimånad, dvs sedan jag började arbeta som idrottslärare! Min filosofi är att "det finns förklaring till allt" och även till detta. Dessförinnan var jag endast förkyld en gång (våren) 2010. Enligt mina journaler har jag rätt bra immunförsvar, så vad är problemet?

Jag tror att en förändrad livsstil har orsakat mer stress i mitt liv och vid negativ stress vet vi att immunförsvaret sjunker! Jag undervisar ca 220 elever varje vecka (åk 1-9) och många av mina elever kommer till skolan förkylda, sjuka osv. Jag vet inte hur många gånger jag har skickat hem elever som kommit hostandes in till mina lektioner. Det som mina kollegor påminner mig om är att "du kan räkna med att bli sjuk några gånger i början innan din kropp vänjer sig vid alla bakterier/virus", nämen vad trevligt! NOT! Tyvärr är det den smällen man får ta och jag kan ju inte direkt neka en bamsekram från mina kära elever, speciellt från de minsta som gärna kramar mig så fort de ser mig på skolgården. Tydligen finns det någon eller några bakterier/virus som går på skolan som mitt immunförsvar inte pallar. Jag får helt enkelt vara mer försiktigt när jag kramar mina elever så att de inte är sjuka.

Annars har jag alltid varit den "friska" i min familj. Så fort någon insjukande i hemmet, stängde jag in mig på mitt rum. Tidigare blev jag sjuk 1 gång per år i en vecka och det var allt!

Jag känner mig lite mer stressad, vi har precis flyttat och försöker göra allt klar, hinna med alla träningarna, göra ett bra jobb som idrottslärare, sköta mitt företag osv. Det är inte lätt, jag gör mitt bästa men min hälsa kommer alltid komma först!

 På vardagarna har jag ingen fritid, vad är det liksom? Upp kl.07.00 och jobba till 16.00, sätter mig i bilen och kör till Höör, träningen börjar 17.00/17.30 - 19.00, kör hem och är hemma vid 20.15, dags att laga middag och ha lite kvalitetstid med min sambo och sedan läggdags. Någonstans däremellan ska jag få in klientmöten, F.I.T-arbete, socialt liv osv. Tro mig allt går men det är inte lätt alltid, man får välja bort vissa tjejmiddagar som är kl 18.00 en vardag eller andra aktiviteter. Jag tror att människor som inte upplevt den här sortens liv eller haft/har någon sambo/syster/familj som lever så här, förstår inte riktigt. Oftast tänker de "oj, så mycket tid du lägger på träning, är det verkligen värt allt du går miste om", det är en klassiker. Svar NEJ, man får så mycket mer tillbaka än bara träning, vänner för livet, sammanhållning, upplevelser m.m.

Nåja, nog om det. Det jag försöker säga är att jag måste hitta mer ro i mitt liv och slappna av de vilodagar jag har i veckan och inte göra ett smack! Kroppen behöver återhämtning, energi för att orka och inte bli sjuk.

Sitter här och drömmer mig bort, i sommar åker jag till USA med min vän Molli i hela 2 veckor! Möter upp syrran och ev. Hanna för världens bästa semester! Ge mig julimånad NU! Måste ha solljus och inte minusgrader! Hoppas kunna boka flygbiljett med Molli den här veckan yyaaayy!


Bjuder på en bild från mitt förra besök i New York, Central Park!

 
Dags att göra "ingenting" igen....

See yah later!

2 kommentarer:

  1. usch! Krya på dig vännen! hoppas du snart blir frisk. vi får ses en annan gång helt enkelt :-( tänkte kansek åka och kolla på matchen på lördag, hoppas du är frisk då! ringer dig imorgon kram

    SvaraRadera
  2. ringde dig innan -no answear:( vill så gärna hinna med att hälsa på dig den här veckan, nu när jag är ledig:) Känner mig bättre idag, ska till läkarn imorgon, kanske får pencillin.

    SvaraRadera