torsdag 24 februari 2011

Klassisk husmanskost!

Tidigare ikväll gav jag mig på svensk husmanskost och det blev minst sagt en klassiker. Hemmalagad potatismos, köttbullar och brunsås. Den här kombinationen har jag nog aldrig lagat tidigare.

Ingredienserna i köttbullarna:

400 gram nötfärs 5 % fett (finns på Ica Maxi)
3 morötter
Massor med goda kryddor
1 lök
1 ägg
vitlök

Bara till att arbeta med händerna och göra små söta köttbullar av smeten.


Ingredienserna i potatismosen:

10 mindre kokta potatisar
1 dl lättmjölk
En näve med gräslök
Salt och peppar

Jag mosade potatiserna utan mixer minsann, bra jobb Dajsan!
Erkänner att jag inte gjorde brunsåsen från start men hittade dock en hyfsad nyttig brunsås, där jag endast tillagde vatten och 1 dl lättmjölk.

Slutresultatet blev följande:


 Serverade med lite körbärstomater och avokado. Tänk så bra min sambo har det, kommer hem från träningen och maten står på bordet! Tre dagar den här veckan också! En någorlunda bra flickvän är jag väl allt?

________________________________________________________________________

Imorgon väntar klippning, äntligen! Har velat klippa mig hela veckan men inte kunnat lämna hemmet pga av sjukan:( Jag klipper mig hos Julia på Entré (Nikita), hade lite tur med att Julia flyttade från Höör till Malmö i samma veva som jag gjorde det. Underbart! Lönen har trillat in och jag hoppas kunna hitta något fint till mig själv också, det är jag värd :)

Ingen sovmorgon imorgon, nejdå, gubbarna kommer och ska lägga spots i taket i hallen. Betyder att moi ska vara uppe 07.30 en ledig dag, gillas inte! Senare under dagen ska jag och Johan köpa hem småmöbler och kika runt på Ilva, Ikea, Lutz och andra ställen för att se vad vi behöver! Bio på kvällen blir det kanske!

Ha en trevlig fredag!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar