onsdag 16 februari 2011

Intervallträning! Check!

Jag lyckades verkligen pricka in den perfekta tiden på dygnet då det inte blåste alls något nere vid ribban! Springer ju efter 20.00 som jag nämt tidigare för er och idag gav jag mig ut vid 21.00, underbart! Har numera 2 minuter ner till dammarna där jag har mätt ut intervallsträckor och idag stod det på schemat >>> intervallträning!

Fördelen med intervallträning är att förbränningen är stor under det korta passet samt att efterförbränningen varar i flera timmar efteråt, trots att passet är max 20 - 25 minuter långt (effektiv tid). På senare år har forskning dessutom visat att intervallträning ger bättre effekt på både de anaeroba och aeroba energisystemen. Det bästa är att variera sin löpträning istället för att alltid ta samma runda i joggningtempo som du gjort i flera år. Du/din kropp blir bra på att springa de här 8 kilometerna men vill du utveckla din kondition (ta den till en annan nivå), anser jag att man i alla fall kan testa intervallträning, HIT (high intensive traning)eller tabata (löpning 20 sek, vila 10 sek). Vid högintensiv träning ökar du din maximala syreupptagningsförmåga och kommer därför att orka med större ansträngningar längre fram. Verkligen en givande träningsform som jag skulle välja alla dagar i veckan!

Nu får ni ursäkta mig, men jag kommer aldrig begripa mig på människor som kommer in på ett gym när det är fint väder ute och springer 1 h på löparband. Okej, att man gör det någon gång pga olika anledningar, fine! Men anser man sig själv vara en "löpare" så tycker jag i alla fall att då är man löpare året om! Finns faktiskt inga dåliga kläder! Är du löpare så är du en löpare, no mather wether! Samma sak gäller intervallträning och du får inte ut samma sak när du springer dina intervaller på löparband, garanterat! Fotisättningen blir inte densamma, trycket blir annorlunda, underlaget är plant! Springer du ute i det vilda kommer du få ut mer av din löpning och det ÄR jobbigare! Aktiveringen av gluteus och hamstring blir annorlunda när man ta ut stegen på ojämn mark. Jag tror tyvärr att vi människor har blivit alldeles för lata och tar bilen till gymmet och springer där istället för att jogga ut i skogen för att utföra sin löpning där.

Alla har vi olika mål, intressen osv. som givetvis påverkar träningsformen men en sak som jag tycker alla borde fundera lite mer på "vad är mitt mål med löpningen?". Eller springer du bara för att du ska eller för att fettförbränna? Jag kommer nog aldrig promenera 5 dagar x 1 h i veckan innan frukost av den anledningen att om jag har tid med att promenera så har jag tid över för löpning som är grymt mycket roligare, men det är jag det :)

Min träning såg ut som följande idag:

Joggning ner till ribban 2 min
Uppvärmning: Löpteknik i ca 10 min (oerhört viktigt före intervallträning för att minimera skaderisk)
Där jobbade jag med kort fotisättningsövningar för att få igång gluteus, hamstrings ordentligt, laterala utfallsteg m.m.
Huvudaktivitet: 8 x ca 300 meter med ca 60 sek vila (ca 85 % - 90% av mitt max)
Nedjoggning hem + lite stretching
Done!

Totalt slut efter det korta passet!!! Den här träningen är bra för oss handbollsspelare då vi hela tiden springer i form av intervaller på matcher! Efter fjärde intervallen var det gött att se att pulsklockan visade 192s/m!!! Min maxpuls är hög! Efter 60 sekunders vila är det ännu härligare att se att pulsen gått ner till 132s/m! Hyfstat bra återhämtning med tanke på att jag befinner mig i slutet av säsongen! Det ska bli bättring på det också minsann, har kommit igång med löpningen och på lördag är det dags igen!

Jag har haft äran att träna en hel del med Realene Bolton som jag spelade handboll med i några år (kommer från Autralien). Hon var sprinter på elitnivå några år och hon har lärt mig en hel del kring löpteknik som jag än idag använder mig av! Grymt tacksam över det! Hon är en av dem få personer i mitt liv som har påverkat mitt tänkande kring träning, det kommer jag vara tacksam över livet ut!

_____________________________________________________________________

Kvällmålet för idag efter träningen, enkelt och gott! 

 Egen tonfisksallad
En Zero Impact
En proteinshake nectar
Vinddruvor + färska blåbär (efterätten)
3 st omega-3 från Breeze Fitness

Gott var det!

Nu ska lilla busen badas och det gillar han inte så värst mycket:)

kram Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar