fredag 21 januari 2011

Välbefinnande - part 2

Jag skrev tidigare ett inlägg om olika faktorer som påverkar människans välbefinnande och faktorerna är nödvändigtvis inte samma för alla individer. Idag tänkte jag ta upp en viktig del av vår vardag nämligen arbete/skola!

Hur många gånger har ni inte hört någon säga "ööhh vill inte jobba imorgon", "orkar inte med mitt jobb", trivs inte alls på mitt jobb", "skolan är jobbig just nu, alla prov kommer samtidigt och jag hinner inte med" osv osv... Det vanligt uttryck bland oss!

Kom ihåg att det är endast DU själv som kan förändra din egen livssituation, ingen annan! Jag kan faktiskt bli lite irriterad över att få höra människor som ständigt klagar på sina jobb och inte gör något åt situationen! Knappast har de testat att söka andra jobb heller, utan svarar med att "det finns inget, det är tufft på arbetsmarknaden". Vågar sticka ut och säga att det är rätt vanligt bland unga och jag erkänner att jag själv var lite skepiskt till ett jobb direkt efter min examen. Men jag gav mig fanken på att fixa ett jobb till det som jag utbildade mig till, nämligen lärare i idrott och hälsa samt samhällskunskap. Jag hade precis opererat mitt knä och var sjukskriven och ändå lyckades jag få det jobbet jag önskade! Arbetslös var jag i endast 13 dagar! Allt går om man vill! I sådana situationer måste man tro på sig själv och inte underskatta sina egna specifika förmågor!  

Det kommer alltid finnas massor med jobb ute på arbetsmarknaden men den stora frågan brukar ju vara "vad vill jag bli?" och tyvärr är det inte alltid så självklart. Jag ville antingen bli polis eller idrottslärare och jag ville studera direkt efter gymnasium. I och med att polishögskolan kräver lite arbetserfarenhet och tar in folk som är i alla fall minst 22 år, var jag inte sugen längre. Har verkligen inte ångrat mig att jag gjorde det valet, trivs oerhört bra som idrottslärare!

Tips till er som verkligen inte trivs på era jobb, börja sök andra jobb medan ni arbetar! Utnyttja era kontakter och oftast finns det en genväg därigenom också! Viktiga är att du bestämmer dig för en förändring! Inte ska man ha ångest när man kör till sitt arbete, för då är det någon som är fel! Visst har vi alla en dålig dag och då trivs man inte med någon eller något men pågår det under en längre period, bör man fundera över sin situation. Trots allt, tillbringar du i princip 1/3 av ditt vuxna liv på ditt arbete!

Vad gäller skolan har våra elevers resultat (nationellt) försämrats enormt de senaste åren och allt färre elever kommer in på gymnastiet. Många gånger förstår inte barn och ungdomar hur viktigt skolan är och ibland känns det som att vi lärare blir tjatigare och tjatigare men vi vill ju deras bästa. Klart ska skolan vara svår och utmanande och det krävs en vilja till att få bra betyg, inget snack om saken men problemet som jag ser idag, och säkert många andra, på fler skolan jag arbetat på är att många inte ens orkar anstränga sig till ett godkänt betyg. De ger upp helt och tror att "det löser sig", men faktum är att det löser absolut ingenting.

Det är därför jag älskar mitt yrke så ofantligt mycket, att just jag kan göra skillnad hos dessa elever! Det yrket jag sysslar med måste vara utmanade, utvecklande och framförallt roligt! Ni kan direkt dra den slutsatsen att jag inte valt yrke efter pengar, thats the true! Pengar är viktigt men inte allt här i världen, min hälsa kommer alltid gå före allt annat!

Jag har en otroligt drivkraft till saker som jag vill uppnå och det är genom ständigt uppsatta mål som jag arbetar efter. Mitt mål för några år sedan var att starta eget inom personlig träning och kostrådgivning innan jag fyller 30 år, och det kan jag konstatera att jag uppnått med marginal. I april fyller jag 26 år och min verksamhet går utmärkt och allt fler klienter söker sig till mig! Jag sätter hela tiden upp nya mål till mitt företag F.I.T som jag för tillfället håller för mig själv:)

Det jag vill ha sagt med allt detta är följande:

Fundera över om du trivs med ditt yrke? Om inte, vad är det då som håller dig kvar? Kollegor, pengar osv? Och frågan är då om det är värt det om man mår dåligt?

Våga sök andra jobb, du förlorar absolut ingenting på det! Eller du funderar på att studera men vet inte till vad, fråga vänner och bekanta om deras utbildningar, sök på nätet osv.

Och kom ihåg att det är endast DU som kan förändra din livssituation!

_________________________________________________________

Vill bjuda på lite bilder från vår nyrenoverade skola som jag arbetar på. Allt är renoverat förutom idrottshallarna :( men men, man kan inte få allt här i världen. Jag trivs oerhört bra på Sofielundsskolan!


Vår entré till skolan, gillar den rosa väggen!:)

Vi har fått ett mysigt och framförallt stort personalrum!


Fortsättning på personalrummet, fint med ön i mitten av köket!


Som ni ser är personalrummet rätt stort:)


Idag hade jag de mindre barnen, skolår 1-3. De fick "leka" fritt men de tänker inte på att de tränar på motorik, styrka, koordination, kondition, samarbete, avståndsbedömning och mycket mer. Det här är min idrottshall, Adrian har en intill denna. De är inte så värst stora men jag har vant mig och det fungerar alldeles utmärkt!


Här är min arbetshörna i vårt arbetslagsrum, jag har ett eget arbetsrum ihop med Adrian i idrottshallen också.



Nu har ni fått ta del lite av min arbetsplats:) Blev ett långt inlägg idag, bjuder på det!
Jag och johan kom hem vid 00.30 efter att ha målat lägenheten för 2:a gången, en sista gång kvar imorgon! I helgen slutförs allt och sedan är det endast småsaker kvar, som att lägga nya lister, skicka iväg de tre dörrar vi har på målning, måla fönsterna och annat smått och gott.

Är riktigt trött i min kropp, uppstigning om 5 timmar! Inte bra! Sovmorgon på lördag är givet! Imorgon väntar ett TRX-pass och ett handbollpass och renovering.

Sleep tight!
Kramar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar