tisdag 21 december 2010

Vinterland!

Startade dagen och mitt långa lov med en underbar promenad med Hugo i det fina vädret. Fullkomligt älskar att promenera nere vid Fridhem och sedan kommer man ut vid ribban och där springer Hugo alltid av sig och samtidigt jagar änderna (hans höjdpunkt).

Underbart väder!

Det är visst rätt djupt här, men Hugo gillar det :) Han letar efter sin boll.


När vi väl kom hem var vi lite frusna faktiskt och det mitt första mål för dagen smakade gott! Så här ser en normal "frukost" ut för mig.

1 ½ kesella 1 % fett + funligt + 250 gram färska blåbär
7 äggvitor + 2 äggulor (paprika, färsk basilika, 2 skivor kokt skinka och oregano)
En liten skiva mörkt surdegsbröd + kokt skinka + plommontomat (äter väldigt sällan bröd, utan endast finncrisp eller knäckebröd)
1 banan (ni som känner mig, vet att jag endast äter mörka bananer)
20 gram sötmandel
3 st Omega-3
3 st Orange Traid
Vatten

Nu väntar storstädning och senare ett träningspass hemma, får bli TRX + fria vikter. Ikväll kommer tjejerna på middag, ska bli mysigt.

Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram

10 kommentarer:

  1. bananen är rutten ju ;) annars ser det bra ut / Felipe

    SvaraRadera
  2. haha, nää Felipe! Bananen ska vara så här, smälter i munnen då, mums;)

    SvaraRadera
  3. Vilken ras är Hugo? Han är så söt! Jättesugen på att skaffa hund. Vill helst ha en stor hund, men Hugo är verkligen fin och "ser ut som en stor hund", fast han är liten. :)

    SvaraRadera
  4. Hugo är en ovanlig blandras, chihuahua, jack russel och tax. Han är världens goaste, perfekt storlek. Han sover med oss i sängen så det är bra att han inte är så himla stor:)

    SvaraRadera
  5. Förstod nästan att det var en sån blandning, förutom taxen då. Den var lite otippad :) Hehe! Har iofs sett en schäfertax en gång. Det var en syn för gudarna. Jättesöt men ändå konstig liksom, hehe!

    SvaraRadera
  6. Ja, han är nog ovanlig som ras. Han är världens mest sociala hund och hans svans rör sig i 110 dygnet runt. Bara man tittar på honom, lyser han upp av glädje!
    Schäfertax låter ovanligt, hade varit roligt att se:)

    SvaraRadera
  7. Kan inte bara kroppen ta upp en viss mängd protein? Känns överflödigt med 7 ägg... :-)

    SvaraRadera
  8. Det beror ju helt på hur mycket du får i dig under dagen för övrigt! Sedan är det aldrig för överflödigt att få i sig världens bästa råvara!

    SvaraRadera
  9. Det jag menar är att kroppen kan väl bara ta upp 25-30g protein vid varje tillfälle, och ett ägg innehåller 12-13g alltså borde det vara tillräckligt med 2-3 ägg per tillfälle. Rätta mig gärna om jag har fel nu...

    SvaraRadera
  10. Proteinbehovet beror på ålder, fysisk form och aktivitetsnivå. Vi som tränar mycket behöver få i oss 2-3 g/kg kroppsvikt. Nu vet jag inte vem du är och hur väl insatt du är i "fitness -och body.b-världen men de äter ju betydligt mer protein än 25 gram/måltid. Självklart kan kroppen inte ta upp mer än en viss mängd men jag personligen tror inte att den mängden är densamma för varenda individ! Däremot vet jag att överflödigt protein kommer omvandlas till energi och om nu inte energin förbrukas kan överskottet lagras i fettdepåerna. Den processen tar så pass lång tid att vi eller du som tränar oerhört mycket behöver denna energi och kommer förbruka den (tydligen gör jag det eftersom jag inte är överviktig utan vältränad) Jag vet t.o.m att jag får i mig ibland för lite energi med tanke på hur mycket jag tränar och dessutom igång på mitt jobb (idrottslärare) en hel del. Därför ser jag inte det som något fel att äta dem här extra äggen. Nu äter jag inte 7 äggvitor varje dag om du tror det. Jag brukar hålla mig till 2 hela ägg + 2 äggvitor. Sedan äter jag det också för att det är gott! Jag äter hellre 7 äggvitor än 4 brödskivor som jag vet blir för mycket energi! Jag hoppas att du förstår mitt resonemang och jag säger verkligen inte att du har fel, men man kan se olika på saker, beroende på livsstil, kunskap, mål osv :)

    SvaraRadera