onsdag 1 december 2010

Glöm inte att återhämta din kropp!

Hur många gånger i veckan tränar du, 2? 4? 5? eller kanske 9 gånger? Många är träningsflitiga men vi får inte glömma att vi bryter ner våra muskler under träning för att sedan bygga upp dem igen genom näring och vila. För de som känner mig väl vet att vila är något heligt hos mig ( i det sammanhanget att jag älskar att sova). Tyvärr är de inte tillräckligt med 5-6 timmar sömn om man tränar mycket, den slutsatsen kan nog de flesta dra! Jag försöker alltid sova 8 timmar under vardagarna och mellan 10-11 timmar under helgdagarna.

 ...." jag tränar så mycket men det händer inget med min kropp" är en vardag hos många men anledningen till det har dem ingen aning om. Energiintaget kan vara en anledning, d.v.s att de äter för lite helt enkelt, tränar på fel sätt eller att de inte tillåter kroppen att återhämta sig. Påfrestar du dina muskler varje dag är det inte så konstigt att ingen förändring sker. Glöm inte att variera din träning, kost och vila emellanåt!

Kroppen kan återhämtas på flera olika sätt och du kan bidra med aktiv återhämtning, genom massage. Tiger Tail är ett redskap som du använder (rullar) för att förbereda musklerna för effektivt arbete innan träningen, för att bli av med krampkäningnar och stelhet under träningen och inte minst efter träningen. Rent empiriskt har det visat sig att Tiger Tailen minskar träningsvärk. Den accelererar återhämtningen av musklerna när du masserar helt enkelt. I USA använder sig ortopeder, kiropraktorer, sjukgymnaster, massörer och fystränare av Tiger Tailen i deras yrke dagligen.

Min Tiger Tail är en kär ägodel bland mina träningsredskap hemma och används flera gånger i veckan och en sak kan jag lova, den fungerar! Tidigare när jag gymmade hårt kunde jag få träningsvärk andra dagen emellanåt men inte längre. Självklart händer det ibland men verkligen inte i samma utsträckning. Det är verkligen något som jag rekommenderar er om ni vill effektivisera er återhämtning av er kropp. Sällan går vi på massage varje vecka hos en idrottsmassör. Vi är lite bortskämda i min klubb ( tacksam för det) och får massage av vår massör i princip när vi vill, men alla har inte den tillgången.




Här är jag fullt igång med att massera min vad, hittar nog några "trigger points" vill jag lova!
Tiger Tailen kostar 319 kr och finns att köpa HÄR . En självklar julkapp!

Imorgon gott folk är det dags för mina sluttester hos sjukgymnasten och går det som väntat, blir det match för min del redan på söndag med b-laget, jippi! Har inte spelat match sedan 13 februari, opererades 24 maj. Halleluja moment!!!


Sleep tight!
Kramar Dajana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar