torsdag 30 december 2010

Balansträning!

Ett bra benpass på gymmet blev det tidigare idag. Vi spelade match igår och jag trodde benen skulle känna sig sega men icke, jag hade enormt med energi!

Mina övningar:

- Hängande frivändningar (och med stöt)
- Frontböj
- RDL Kontralateralt
- Draken (MAQ)
- Utfall med skivstång med ett ben på bänk
- Knäböj med snatch
- Vadpress stående

Sedan blev det några kvalitetsövningar utan vikter, bl.a balansträning.

Här är ett tips på en bra balansövning. Du behöver en balansplatta (välj svårighetsgrad på plattan) och 2 fria vikter.

Utgångsposition, hitta balansen! Att fokusera blicken på en prick hjälper lite. Böj lite lätt på den benet som du står på och sträck ut det andra så mycket som möjligt. Du behöver ej sträcka ut vristen utan det går bra att tårna pekar ner mot golvet.

Sedan är det endast att med raka armar dra upp vikterna så de är i höjd med kroppen. Testa gärna och återkom med synpunkter! :)

Hur ser formen ut för mig del? Nja helt okej!

Snart är handbollssäsongen över, närmare sagt 9 mars och därefter ska det byggas muskler! Självklart blir det lite vila innan dess! Många frågar mig varför jag inte satsar på Body Fitness? Handbollen kommer alltid vara nummer 1 för mig och träningen och kosten är inte densamma heller. Jag har funderat att prova på Body Fitness efter min handbollskarriär och det blir nog inte förrän 35 års åldern! Handboll ska liras i alla fall 8 -10 till (så länge jag håller mig skadefri). Knock on wood! Äntligen efter 7 månaders rehabilitering (korsbandsoperationen) är jag tillbaka på handbollsplanen och här vill jag stanna, no more rehab!

Pump it!


Testa gärna balansövningen och återkom!
Bye bye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar