torsdag 17 maj 2012

Full fokus på målen

Innan försäsongen drog igång satte jag upp specifika mål som jag kommer lägga extra mycket tid på, nämligen spänst och handled. Med två korsbandsopererade knä går det aldrig att vila från benträningen och spänsten utvecklas inte på egen hand. Jag måste hela tiden träna extra mycket spänst och specifika övningar så att jag inte sliter ut knäna, överbelastar de och framför allt inte får ont i de. Det är hela tiden en balansgång och när knät känns extra bra (notera att opererade knä aldrig blir till 100% friska) passar jag på att trycka in extra träning.

Jag är ledig till måndag och under tiden kommer fokus ligga på dessa två uppsatta mål som är otroligt viktigt för mig på handbollsplanen. De närmaste månaderna kommer "kastrullen" vara min bästa vän. Vid lediga stunder hemma är det endast till att ta fram kastrullen och nöta handled, fram och tillbaka, fram och tillbaka..... Tips från både Johan och min tränare Buttan.

Träningsdagboken är späckad med löpning också och imorgon väntar intervaller med Johan och annan roligt träning hemma. Efter en lång och välbehövlig sovstund tidigare idag blev det träning as usual och nu kopplar vi av i soffan och ser fram emot ledigheten.

Ingen rolig morgon när jag och Carolina möttes av ösregn och vindar tidigt imorse när ni alla sov för att sätta upp orienteringsbanan. Att vara idrottslärare är allt annat än slappt om man tror det. Först cyklade vi runt Pildammarna och satte upp banan (frös rätt mycket), cyklade till skolan för att gå med eleverna tillbaka till Pildammarna och medan eleverna sprang runt och letade efter kontrollerna, frös vi järnet och tur att regnkläderna var på men vinden kunde vi inte göra något åt, ner med banan igen efteråt och jag var tvungen att cykla hem och duscha och byta om till varmare kläder för att återigen ta mig till skolan för att ha lektion och utvecklingssamtal. Tur att jag gillar mitt yrke och älskar att undervisa oavsett väder:) Eleverna har orienterat färdigt för den här terminen och fram till skolavslutningen ligger fokus på friidrott och andra aktiviteter utomhus.


2 kommentarer:

  1. Hur tränar man sin handled med en kastrull?

    SvaraRadera
  2. Väldigt enkelt genom att hålla i handtaget och låtsas som om du "slår" på något genom att vicka endast handleden fram och tillbaka. Det motsvarar övning med viktskiva på gymmet. :)

    SvaraRadera