fredag 9 mars 2012

En atlets drivkraft?

Jag har satt upp mål för min träning, gjort träningsprogram utifrån de specifika målen, antalet pass i veckan är alltid inplanerade även om det sker korrigeringar, vet jag mina riktlinjer och vad som krävs för att uppnå det jag önskar.

Varje enskild individ är unik som önskar olika saker och målsättningen med sin idrott/träning är en av de. Jag tror eller är övertygad om att vi alla har eller söker ett ideal, både fysiskt men säkerligen också personligt. Vad som får fram just den speciella drivkraften när man är som minst motiverad kan vara just idealet. Ett ideal behöver nödvändigtvis inte innebära ett speciellt estetiskt utseende, istället kan det handla om att lyfta sin kroppsvikt i bänkpress, springa 3 km under 12 minuter, upprätthålla kontinuitet i träningen under en viss period osv.

Varifrån får våra svenska individuella idrottare sin drivkraft ifrån? Vad är det som får Charlotta Kalla att infinna sig i skidspåret, gymmet och i skogen 5-7 timmar varje dag, sex dagar i vecka? Hon har inte alltid varit känd och duktig internationellt men något har fått henne i de tankegångarna, att hon vill bli bäst. Det är inte endast lyx att vara professionell, träningen är inte alltid rolig, inte heller presterar man på topp under hela sin karriär.

Vi kan lätt skilja på en motionär och en elitidrottare i dag, eller? Att motionera för en individ kan vara att varje vecka gå på sina två spinningpass, springa sin traditionella runda och gå minst tre långpromenader. En annan motionär nöjer sig med att göra sina övningar på gymmet, två gånger i veckan och må bra av det och sedan har vi den motionären som tränar varje dag, allt från spinning till korpfotboll. Var går gränsen mellan motionär och elitidrottare? Vem kan avgöra det? Frågan är klurig men dock inte så svår att knäcka!

För mig handlar det först och främst om personen i fråga. Viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om den fysiska statusen. Att springa 5 km under 21 minuter, att göra 20 strikta chins, att lyfta 120 kg i djup knäböj innebär inte indirekt att du är en atlet, enligt mig! Att hamna inom kategorin "atlet" för att så småningom bli elitidrottare krävs så mycket mer än att endast vara bra på en sak! Vi pratar om den "kompletta" atleten som är uthållig, snabb, smidig, stark, explosiv, spänstig..and so on. Notera att jag endast tar med den fysiska biten, det krävs trots allt lite mer än bara fysik för att bli komplett! Den mentala förmågan är underskattad och vi ser att allt fler idrottspsykologer involverade i atleternas vardag. Inte så konstigt för i dag tränar världseliten enormt mycket och ibland kan den mentala faktorn ha en avgörande roll i en tävling.

En person som är lättmottaglig för nya komplexa rörelser, upprätthåller ständigt god teknik i sitt utförande, har minst 18 av 21 p i FMS testet, utvecklar sig inom det speciella området, ser utmaning som en naturlig del av sin utveckling för att nå målen är några av delarna som jag anser bör finnas med i kategorin "elit" eller varför inte i "atlet". Jag förespråkar ordet atlet och jag ser mig själv som en sådan. Ni märker att jag skrev ingenting om antalet träningspass i veckan eller i vilken division personen i fråga spelar i. Omvänt anser jag likaväl att det finns, vilket jag vet, individer som spelar på elitnivå men där den fysiska samt den psykiska förmågan egentligen inte överensstämmer med den nivån. Förr eller senare kommer det ikapp en och träning får en helt annan roll i idrottsutövandet.

Det jag hellre vill prata om är kvalitén i träningen! Varje gång jag kliver in på gymmet, varje gång jag tar på mina löparskor eller handbollsskor står kvalité överst på listan. Mina målsättningar kommer aldrig uppnås om det inte finns progression i träningen, variation, kvalité etc. Är jag inte nöjd med något handlar de till största delen om kvalitén samt prestationen i sig och aldrig i hur många km min pulsklocka visar! Det är big difference! Kom ihåg att det är mig det handlar om nu och vi är som sagt olika. Hur fort har jag sprungit de här kilometerna, på vilket sätt blir jag en bättre atlet, har jag nytta av det som handbollsspelare, vad kan förbättras och varför? Det finns massvis med frågor att ställa efter endast ett löppass på 8 km. Vad är det jag vill egentligen?

Motionärer som njuter av sina långdistansrundor och finner glädje och livskvalité i det, ska självklart fortsätta med det. Jag vänder mer till de som motionerar varje dag eller tränar på elitnivå men inte ser en utveckling, når inte de kroppsliga idealen som de önskar osv. Om ni inte når ert ideal, vad är det som driver er att packa väskan och gå till gymmet när motivationen tryter? Är det för att må bra, kunna unna sig godis, se ut på det visst sätt? Det är faktiskt rätt intressant och vissa har själva ingen aning utan gör det på automatik, de har alltid gjort det därför är det inga konstigheter med att pallra sig upp ur soffan och ta en löptur. Tänk om det kunde vara så enkelt för alla människor, då hade vi inte haft det osunda problemet som i dag, nämligen fetman. Jag skrev inget om kosten och självklart är det en minst lika viktig del i det hela resonemanget men jag vill komma åt drivkraften hos en atlet och vad som kännetecknar en sådan.

När jag börjar skriva mer ingående om något, fastnar jag lätt. Så vad var slutsatsen eller syftet med dagens inlägg? Jo, vad är det som driver oss i var träning och även när vi inte ser resultat? Vad är en elitidrottare eller atlet egentligen, vilka egenskaper ska den här personen besitta för att få kalla sig en? Ser du dig själv som en atlet, på vilket sätt då?

Jag förespråkar stark för träningsdagbok, målsättning, uppföljning och framförallt kvalité i allt vi gör! Precis allt! Jag vill att ni funderar lite på ert liv och vad ni egentligen önskar med er träning. Vem vet, det kanske förändrar ert tänk om er träning i en positiv riktning, förhoppningsvis.

Själv ställer jag höga krav och mål på
mig själv, gäller både fysiskt och psykiskt. Klart att även jag vill se ut på ett visst sätt, alla har vi ideal och det behöver inte vara negativt som media lätt målar upp det som. Ett ideal kan skapa motivation och drivkraften hos många och jag tänker på hälsosamma ideal, inte trådsmala modeller som retuscheras i tidningarna och framstår som felfria. Nej, jag pratar om atleter!

"obsession is a word lazy people use for those who are dedicated"

Jag hann pressa in ett gympass efter föräldramötet ikväll och jag bjuder på dagens spännis;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar