onsdag 22 februari 2012

Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf

Häromdagen gästade bland annat Malin Ewerlöf Malou på TV 4 och de pratade självklart om löpning och löparskor. Malin som har varit en av Sveriges främsta löpare på damsidan, har inspirerat mig en hel del. Ingen blir mer glad än jag när hon talar gott om barfotalöpning och Five Fingers.

De pratade om hennes nya bok som hjälper nybörjare att komma igång men också erfarna löpare att bli ännu bättre. Hon visar hur du ska planerar din träning på bästa sätt och hur du ska göra för att utvecklas. Boken innehåller också utförliga träningsprogram beroende på vad du vill uppnå. Må bra-löpning eller halvmara - valet är ditt.

Jag lyste upp som en sol när jag öppnade brevlådan i dag. Just den här boken är periodens bok från Idrottens bokklubb som jag prenumerera på. Underbart! Snart börjar fåglarna kvittra, dagarna blir ljusare för varje dag som går, vädret blir varmare och snart nöter jag mina löppass i löpspåret!

Det blev återigen två träningspass i dag, startade upp med intervallöpning på löparbanan, 6 x 400 meter på ca 90 % av den maximala hjärtfrekvensen. Vilan blev mellan 70-90 sekunder och trött var jag efteråt! Fullkomligt älskar intervallöpning och just 400 meters löpning är speciellt för mjölksyran sprutar efter 300 meter som bara den eftersom jag strävar efter samma tid efter varenda intervall. Great feeling när passet är över:)

Handbollsträning blev det också och jag fullföljde hela träningen och knät känns ovanligt bra, konstigt?!? Jag kommer åka ner till Jesper Lindgrens Fysiocenter i alla fall på tisdag för säkerhetsskull. Jesper är bland annat sjukgymnast för Svenska handbollslandslaget vilket innebär att jag är i goda händer.

Nu ska jag läsa några sidor i min nya bok innan vi släcker för denna onsdag. Imorgon väntar klientmöte med Katarina och träning x 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar