lördag 28 januari 2012

Huliganism - idrottens oönskade baksida

Otroligt glad över Serbiens seger igår som är klara för deras första EM-final någonsin.Tänk egentligen om forna Jugoslavien hade haft ett lag i handboll och i andra sporter för den delen? Herregud, vilken dominans det hade varit! Endast en spekulation men ni kan ju föreställa er! Vi vet ju att Jugoslavien var framgångsrika med många mästerskapsmedaljer i framförallt handboll innan kriget bröt ut.

Himla tråkigt att se, höra och läsa om huliganismens fula ansikte! Det som hände igår, att flera kroatiska bilar vandaliserades är tyvärr inget nytt, samma händer när väl Serbiens olika landslag kommer på besök i Kroatien. Jag är så förbannat trött på att politiska åsikter eller vilka än dispyter som finns kvar mellan nationerna, fortfarande idag förstör och skapar oroligheter för alla andra vanliga människor som vill se och njuta av idrotten. Hela 5000 poliser/militärer fick övervaka arenan och det är sorgligt och jag skäms! Jag skäms över alla dem idioter och huliganer oavsett nationalitet för deras värdelösa och oförlåtliga agerande inom idrotten. Ni förstör och smutsar ner det finaste vi har och som delas med alla världens länder, nämligen idrotten!

Spelarna själva visar på fair-play, sportsligt beteende och tar all avstånd från huliganismen. Roligt att se när spelarna kramar om varandra efter slutsignalen, stämningen är god mellan lagen på banan under och efter matchen.Borde inte det sända en signal till den skaran som förstör? Sedan måste vi komma ihåg att det är långt ifrån alla som förstör men tyvärr är det tillräckligt många nog för att skada idrotten.
 
 
Under gårdagens match var publiken fullkomligt lyrisk i 60 minuter! Själv har jag aldrig upplevt den atmosfären som utspelades igår, när hela läktaren sjunger och hoppar i 60 minuter men jag skulle gärna vilja uppleva det! Sedan går det alltid att diskutera om det är okej eller inte att bua men samtidigt har det varit en del av sporten länge och det är ett sätt att psyka motståndarna. När 15000 åskådare buar blir det självklart en effekt av det men själv föredrar jag hellre hyllningar av det egna lag än att lägga negativ energi på motståndare.


Ännu en tragisk sak som inträffade igår var att en serbisk spelare blev träffad av något föremål i ögat och måste förmodligen operera det. Det spekuleras fortfarande om vem som har kastat men oavsett är det tragiskt. Lider med spelaren som blev offer för någons fullkomligt idiotiska handling som inte får hända inom idrotten!
Eftersom att jag är född i forna Jugoslavien, berörs jag av både framgången men också av framgångens baksida som i det här fallet, huliganismen. Intressant när jag får höra "är du inte svensk?",självklart ser jag mig som svensk men det innebär inte att det måste vara svart eller vitt vad gäller min utländska bakgrund. Jag heter trots allt Jovanovic och inte Svensson i efternamn och jag är född i Sarajevo. Jag tycker inte man ska behöva förklara sig på något sätt men jag gör det här i bloggen för er skull i alla fall.


 Finner inget märkligt med att hejja på Serbien igår som ett exempel eller på Djokovic som också tog sig till final i Australien Open eller Vattenpololandslaget som lyckades vinna sin semifinal. Nej, faktiskt inte alls märkligt då min familj och mina farfäder var framgångsrika inom deras sporter i forna Jugoslavien. Med framgångsrika menar jag på nationell nivå men också i mästerskap som OS. Jag är snarare stolt men fortfarande svensk. Ja, man kan va båda delarna och det är inte konstigt. Det svenska landslaget underpresterade tråkigt nog men de kommer alltid vara nummer 1 för mig. Imorgon spelar Serbien - Danmark EM-final och självklart hejjar jag på Serbien men det tråkiga är att vi inte kan se matchen då vi själva spelar match i Jönköping.


 Nåja, det jag vill lyfta fram i inlägget är att vi människor som älskar idrott, tar all avstånd från huliganism och vill inget annat än att njuta av att titta på alla de sportsliga framsteg som görs utan att någon ska förstöra!  
Här kan ni se när Ekwall intervjuar Stojkovic efter matchen. "we are going for the gold", och här kan ni  se Serbiens firande och glädje efter att ha tagit sig till final. Härlig stämning!

Läs gärna Axnérs blogg och inlägget "I was there", värt att läsa!

Final mellan Serbien och Danmark!
Imorgon 17.00!






10 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig om det du skrev, helt rätt angående huliganismen!!!... du håller på Serbien men du är född i Sarajevo som ligger i Bosnien, så du är Serb då??hmmm .. du skriver att du är "förbannat trött på att politiska åsikter eller vilka än dispyter som finns kvar mellan nationerna, fortfarande idag förstör och skapar oroligheter för alla andra".. men det är just sådan som du som skapar dom också! Jag är trött på folk som kallar sig Serber eller Kroater nu efter kriget, för att dom har en annan religion och är födda i Bosnien.. Det kokar inom mig!! //AA

    SvaraRadera
  2. håller faktiskt inte med dig om det... jag är långt ifrån "en sådan person som skapar det", jag tar all avstånd från det. Du känner inte ens mig och min bakgrund, i min familj finns både s.k serber och muslimer så nej. Min poäng är att jag är från sarajevo och jag borde för guds skull inte skämmas över det när någon frågar mig "är du inte svensk" och blabla... jag säger alltid dessutom forna Jugoslavien, för det var just Jugoslavien när jag och min familj flydde kriget.
    Själv är jag så långt ifrån religiös jag kan komma men det innebär väl inte att jag inte får hejja? Min morfar spelade i jugoslaviens handbollslandslag (må han vila i fred) och om du kanske läser inledningen av mitt inlägg "tänk om forna Jugoslavien hade haft ett ...." så måste du ändå bakom ditt kokande förstå att jag inte är en sådan person. Tyck precis som du vill, men här behöver du inte peka ditt anonyma finger på något som du absolut inte har rätt om.
    Du får själklart tolka det på vilket sätt du vill men jag vet själv vad jag står för och jag finner balkans handboll som världens bästa oavsett nationalitet och Balic kommer alltid vara den bäste!

    SvaraRadera
  3. Haha Dajana är så svensk som man kan bli, och hur mycket än försöker så förblir hon svensk!!
    Låt tjejen hejja på vem hon vill och det hon skriver bra i bloggen är att hon förklarar sitt ursprung och familjens framsteg inom idrotten och skriver inget om att hon är serb haha... Tvärtom... hon poängterade endast när andra frågar henne om hon inte är svensk, varför hon hejjar på ett annat land. Hennes avsikt är inte politisk, hon är ju emot! Hon har ju i tidigare inlägg hyllat andra länder på balkan. Tycker att Dajana håller det professionellt och sätter idrotten i fokus, det är ju du anonym som väljer att förvränga det hon har skrivit så att det låter fel. Haha.. Palla liksom.. Och koka... Varför kokar du? Dajana bryr sig inte och ingen annan... Vi bryr oss om handbollen...

    Riktigt go i inlägget Dajjan, det gillar vi! Såg Gladiatorerna precis, shit vad det ser tufft ut!!! Du kommer knockade någon, vet att du vinner ;) hehe ser fram mot 25 februari!!! Kram Helen

    SvaraRadera
  4. Är du blind? Hon kallar väl sig inte serb någonstans i texten förutom att hon har ett utländskt efternamn och vem som helst kan räkna ut att det inte är svenskt! Hon kan väl heja på vem hon vill utan att skämmas, vara religiös eller politisk intresserad! Hon är född i Sarajevo, så what? Något fel med det?Det är ju du som skriver i hennes blogg och anklagar henne för något om hon tar avstånd ifrån. Lägg ner och stå för det du säger!

    Skit i såna löjliga kommenterar, speciellt när det kommer från en som inte vågar stå för dem. Haha.. Bara strunt i det! // Anneli

    SvaraRadera
  5. Oj, jag hinner inte svara innan ni skriver och klockan är vid midnatt. Det här inlägget har många läsare! Himla tråkigt att bli anklagad för något jag inte står bakom så tack Helen och Anneli för stöttningen.

    Precis som ni skriver så måste man lära sig att blunda och ignorera för sådana negativa kommentarer. Kanske inte alltid det lättaste men efter att ha haft bloggen i ett år, har jag lärt mig det. Jag struntar fullkomligt i kommentarer som dessutom är från fega anonyma personer som inte ens kan skriva sitt namn.
    Nog om det:) ingen mer negativ energi på det:)

    SvaraRadera
  6. Jelena, om du nu hela tiden skriver "forna Jugoslavien" varför hejja du inte på Kroatien då för, Balic spelar väl för Kroatien??

    Snälla Helen och Anneli ni har inte fattar poängen med det hela, lägg er inte i ngt som ni inte har en aning om.. Tror inte att ni är några krigsbarn som möter sådan situationer i livet som är så sorliga som denna, att kalla sig ngt som man inte är.. men det är inte lönt att försöka förklara heller..

    Balic kommer alltid vara bäst, även om dom försökte träffa han men en dartpil i gårdagens match, som istället träffat Serbiens egna landslagsstjärnan Zarko Sesum .. SORLIGT! // AA

    SvaraRadera
  7. Ärligt talat, vad är ditt problem? Jag får heja på vem jag vill och vem är du att döma mig?
    Du verkar ju ha allvarliga problem med just detta och det kan jag inte göra något åt. Ser du inte
    vad jag skriver, du får ju någonstans inse att jag har ett ursprung oavsett religion och jag skäms inte för det.
    Förstår inte varför jag ens behöver förklara mig för en främmande människa som vägrar läsa det jag skriver.
    Vadå krigsbarn, sorgliga situationer som denna, vilken situation? Herregud, du trampar på många tår där kan jag meddela för du känner verkligen INTE mig!!!! Sluta skriv i min blogg och om min blogg är dålig pga ett inlägg om
    mitt ursprung säger det mer om dig än mig som har skrivit i bloggen i ett år utan ens nämna min bakgrund!

    SvaraRadera
  8. Fan Dajana visste inte att du hade en blogg..va duktig du e=)
    Brukar hålla mej ifrån sådan här konversationer men i det här fallet kunde jag inte låta bli. Dagen då Serbien tog tre finalplatser uppdaterade jag min status med ”Ima nas svakaki ali mi smo bas Specijalci” (av en självklarhet då det hade gått bra för Serbien)
    Då kommenterar en ”vän” så här ”a ko ste to vi”? Därefter urartar vår konversation. Det slutar med att hon ursäktar sej lite sådär komiskt i inlägget genom att skriva att hon trodde att jag var från Bosnien och inte från Serbien, (då jag hejjade på dem) Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur en tvåbarnsmamma gift med en svensk kan sjunka på en sådan låg nivå. Hon och jag kommer från samma ställe i Bosnien hon är muslim och jag är serb. Hon kom också in på att detta inte alls har med religion att göra utan geografi. Jag förstod aldrig vad hon menade då hon vet vem jag är (serb från Bosnien=) men ändå frågar ”a ko ste to vi”.
    Som serb från Bosnien får man tydligen inte hejja på serber från Serbien när de idrottar/tävlar. Jag måste bara spy lite galla över folk som har svårt att förstå detta. Jag är serb och hejjar på serber oavsett vilken geografisk del jag är född i. Det är ju en självklarhet annars har man allvarliga ISSUES.
    En annan kommentar till AA..vad fan e det som kokar inom dej??? Det e fan klart att man måste säga om man e serb eller kroat. Säger man "bosnier" så tror folk att man är muslim och är man inte det så vill man inte att folka ska tro det heller. MEN det som kokar inom mej är att alla ”bosnier” som efter kriget blivit värsta mussar ever. Helt plötsligt går man i en svensk skola å äter inte kriskött, då man innan kriget i Bosnien åt allt...men nej då inte nu längre=)..det kokar ju mer än annat=)

    (Såg att du skulle vara med i Glad….Dajana fan va kul…kommer hejja på dej för att jag vet vem du är..men ännu mer för att du e jugge från balkan =) Lycka till

    /Sandra

    SvaraRadera
  9. Jag ler av glädje Sandra när jag läser ditt inlägg, du har verkligen förstått min poäng:) jag skäms inte över att vara kristen/serb (jag är inte troende på det viset att jag går i kyrkan men jag ser mig kristen, precis som övriga svenskar som även de inte går i kyrkan) jag är från Bosnien men jag är inte muslim, jag är inte det men jag respekterar de, min morfar var det och ändå hade vi aldrig någonsin en sådan här diskussion som pågår i min blogg där en person inte lagt det förflutna bakom sig utan istället letar, notera LETAR efter konflikter som inte existerar i min människosyn och kommer aldrig heller att finnas.

    Du poängterar med väl utvalda ord och det borde inte vara några konstgheter! Tyvärr har vi inte rätten tydligen att heja på vem vi vill utan att folk ska blanda politik! Herregud, jag älskar handboll och alla andra sporter och ingen ska för tusan ta den rätten ifrån mig att stötta ett land utan att peka ut mig "som en sådan person" som den anonyma personen gör! Vart är samhället på väg? Nu blev jag just påmind varför jag aldrig någonsin dejtat en kille från Balkan! Haha, som min mamma sa en gång " det är bara problem" haha ojoj så rätt hon hade och fortfarande har!!!!

    Tack för de fina orden och stöttningen, det värmer verkligen:)
    Och du den här sk. "vännen" på din fb är förmodligen tyvärr inte din vän. Förr eller senare visar falska människor sitt fula tryne!

    SvaraRadera
  10. Nu kan jag inte heller hålla tangenterna i styr!!!! :P

    Denna lilla tomten som väljer att vara anonym är i själva verket vad man på Balkan kallar "seljak". ( a.k.a urban farmer & living under a rock)
    Dessa människor kan inte se verkligen i gråa zoner, för det är vad detta handlar om.
    Det behöver inte vara svart eller vit. Alla vet vad som hände på Balkan. Vi måste gå vidare. Vi vill inte att Balkan ska bli nya Isreal/Palestina.

    Det är IDROTT vi pratar om. Och klart man kan bli hetlevrad. Det är helt okej!!! Jag blir också hetlevrad när jag kollar på idrott. På söndag spelas Superbowl. Jag kommer skrika mig gul & blå och hejja på NY Giants (Bor i NY för er som inte vet) Det andra laget kommer jag inte ens uttala vid namn :)
    Ett annat exemplel; varför inte fråga två killar som hejjar på vardera lag i El Clasico. Världskrig nr 3 efter den matchen?
    Nej tack. Vi vill ha ren idrott!

    MEN.. kom inte med personangrepp din fega anonyma Herr/fru Seljak och låt bli att blanda dina fingrar i denna syltburk och mixa in religion. Den är redan välblandad!!! Om nu ditt minne sviker dig så ska jag påminna dig, i vår familj har det funnits alla Balkans religioner.
    Likaså som vi har "freedom of speech" likaså kan man hejja på vilket lag man vill. Dajana beskriver sin passion för handboll och idrott i helhet i ett "politiskt korrekt" inlägg men samtidigt förklarar sin egen åsikt och bakgrunden till varför hon hejjar på Serbien etc.

    "Jag skäms över alla dem idioter och huliganer oavsett nationalitet för deras värdelösa och oförlåtliga agerande inom idrotten"
    Så jag undrar om lilla tomten inte är delvist analfabet?
    Kan du L.Ä.S.A.!!??? Låt oss inte gå in på ordförståelse... men jag gör väl det för principens skull.
    Att granska en text kritiskt och hitta på egna slutsatser är två skilda saker. För att kunna urskilja de två måste man ha ordförståelse vilket Herr/fru Seljak inte besitter. Låt mig översätta det hon skriver: oavsett om man är kroat eller serb så hatar hon de lika mycket om de förstör för idrotten.

    Jag vill också härmed föreslå för Herr/fru Seljak 3 riktiga anledningar att "koka över":
    - Män som slår kvinnor
    - Hedersmord
    - Att kvinnor fortfarande tjänar mindre i lön trots att man har samma utbildning & har samma motsvarande arbetsuppgifter

    Låt mig nu avsluta om Mr Balic.
    Han är en av mina topp idrottsmän genom tiderna.
    Och jag står för det trots min serbiska bakgrund. Alltså, jag BRYR MIG INTE ett skvätt om hans nationalitet eller religon.
    Han är helt grandios som idrottsman och handbollsspelare, no questions asked. Eller ja, en liten synpunkt har jag. Kan du sluta röka Mr Balic? Ser inte så bra ut när alla kidsen ser dig röka i pausen.
    Att han är min favorit finns också att hitta på min profilsida på Facebook. Jag vågar alltså yttra detta offentligt!

    Och det lilla du.. är vad man kallar T.O.U.C.H.É.!!!!! :D
    (slå upp det i en ordbok om du inte förstår innebörden.

    Heja HELA Balkan!!!!

    Yours truly,
    AMANDA JOVANOVIC

    SvaraRadera