söndag 25 december 2011

Julträning check!

Rätt beslut av mig att hoppa juldagens bravader, utgång och alkohol för att istället spendera dagen här i Blekinge hos mina föräldrar. Befinner mig i mitt tidigare barnrum, inte så värst stort men mysfaktorn är hög med julpynt i fönstret, Hugo under täcket och julmusik i bakgrunden.

Bortskämd som jag är av mina föräldrar, maten står dukad vid ankomst, sängen är bäddad och rummet är uppvärmd. Precis som jag vill ha det. Vardagslyx skulle jag vilja kalla det, gäller att ta tillvara på det för i Malmö väntar en lägenhet som behöver storstädas, med ett stort S!

Jag har bestämt mig att tillägna mitt jullov åt främst träning vilket innebär prioriteringar och visst jag tränar ju annars varje dag, men nu kan jag träna fler dubbelpass, återhämta mig väl utan massor av jobb etc. Julen är en ypperlig chans för mig att lägga in "gristräning" och den benämningen har ni hört tidigare här i bloggen vilket innebär riktigt tuff träning. Match spelar vi inte förrän sjunde januari och därav hårdheten i träningsschemat.

Sedan vi gick på jullov i onsdags har jag redan avverkat fem härliga pass (en vilodag) där höjdpunkten måste ha varit simningen med laget i torsdags. Allt för längesedan jag simmade och jag gick minsann in för det, 1000 meter i fullfart utan några vilopauser. Utmattad till 100 % efteråt men nöjd! Ska boka in mig på fler simpass under vintern och redan nu under jullovet. Simning är så skonsamt för kroppen, ingen slitsam belastning någonstans, mina knä mår bra av det. Rehabilitering för hela kroppen där verkligen hela kroppen får arbeta inklusive hjärtat!

Igår på julafton var det inget undantag vad gäller träning, det ska det aldrig finnas i min mening. Det finns alltid tid till rörelse:) Jag har sagt upp mitt medlemskap på Fitness24seven men har säkert 40 dagar kvar att tillägna min träning där och Johan har tyvärr inte bytt till Sats än, därför pumpades det på hans gym i västra hamnen. Skönt att börja dagen på gymet och köra sönder benen, gött! Imorse (eller runt lunchtid) "övertalade" jag min buse eller rättare sagt tvingade honom ut på en skön löptur i det soliga vädret, 7 km i lite gyttja här och där på tiden 35,52 min. Min hjärna och kropp avskyr egentligen löpning tidigt på dagen, kroppen verkar fortfarande befinna sig i sängen och behöver ca 2 km för att vakna upp. Thats me, så det var en helt okej joggingtur för att vara jag på morgonen och Hugo fick dras sista biten, som vanligt.

Imorgon står det "dubbelpass" på schemat varav ett ska spenderas på Sats och det andra kanske TRX följt av korta intervaller? Hmm.. återstår att se. Storstädning borde finnas i definitionen av "vardagsmotion" och det kanske det gör för det ska skuras, svabbas, dammas, damsugas, plockas undan....you name it! Vi funderar på att anlita en städerska återigen som storstädar varannan vecka, värt varenda krona! En julklapp till oss själva?


Julaftonens spännis.....

Två löptokar gör sig redo för dagens flitiga...Hugo ser dock lite skeptisk ut?

Så duktig min kille är, otroligt glad att min hund gillar att springa. Min lilla biff:)


Har ni inte tränat bort julskinkan än så är det dags att hugga i mina vänner:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar