tisdag 27 december 2011

Hur var det nu med vilan mellan träningspassen?

Rätt beslut togs verkligen igår för idag har jag mått toppen medan andra mindre bra efter deras utgång:) Istället för att spendera dagen i sängen och vara allmänt hängig och trött, kickade jag igång annandagen med en promenad med mamma och Hugo på landet. Busen fick sig ett anfall och sprang runt som en tok i ringar och ville hela tiden leka.

Min fina mamma tvättade min bil på nolltid också vilket hon absolut inte behövde, jag blev glad:) Tack mammi, du är bäst:)

Hemma i Malmö väntade gymet på mig och 90 min träning, woho känns så härligt att pumpa på rejält! Kroppen känner sig så fruktansvärt fräsch och mitt huvud ville träna en gång till men klok måste jag vara! Sparar mig till morgondagens två träningspass istället för ett. Gymet på förmiddagen, tyngdlyftning och annat skoj på gymet i Trelleborg följt av ett löppass med herrarna på kvällen. Ska försöka hänga på dem, får prata med deras tränare.

Nu till annat, får ofta frågan eller hör jag olika påståenden angående träningens längd eller vilan mellan passen, att de inte är bra för kroppen, att man sliter ut sig om du inte vilar 48 h mellan passen!?! Tja, vad är egentligen rätt eller fel? En sak kan jag berätta för er och alla som tränar mycket och på elitnivå kommer hålla med och det är att du kan omöjligen vila 48 h mellan träningspassen för då hade du inte levererat inom den idrott/sport du sysslar med på elitnivå! Du hade förmodligen inte platsat inom eliten och kroppsligen hade du inte uppnått dem estetiska målen heller. Tre träningspass hinner du med under en vecka om du ska vila den längden. Då är vi nere på motionsnivå och där vill jag definitivt inte ligga.

Allt handlar om målsättning, prioriteringar, livsstil etc. För att kunna träna 7-10 bra och varierande träningspass i veckan är det viktigt att kunna återhämta kroppen snabbare, äta hälsosamt, sova ordentligt och ibland även vila (powernaps) på dagen. Helt plötsligt pratar vi om en livsstil och beteende och inte en motionär som oftast gillar att kommentera "ta det nu lugnt", "usch, det kan väl inte vara hälsosamt för dig, jag har hört att det är dåligt eller "hur orkar du, det där hade jag aldrig pallat?" Jag kan skriva en bok om kommenterar som vänner, bekanta, främmande människor och många fler är duktiga på att säga till människor som tränar för dem har "hört" att något är si eller så.

Det finns många forskningar om kroppen och träning och alla säger inte samma sak! Kritisk granska allt som är relevant och tro inte på allt du "hör" för det du hörde förra året stämmer kanske inte idag. Det gäller träningsmetoder också, det som gjordes för tjugo år sedan görs knappast idag! Samma gäller inom vården, ta t.ex. korsbandsopererade patienter idag. De ska komma igång med sin träning omedelbart (opererat båda mina så jag vet) samma dag som de vaknar upp medan för 20 år sedan, gipsades hela benet! Den informationen vet förmodligen dem inblandade parterna, studenter som läser till sjukgymnast och folk som är allmänt intresserade. Exakt samma gäller inom vårt yrke, forskningen går framåt men alla tar inte del av den och det är vår uppgift att leverera den till er och det håller jag på att göra till er as we speak!

Tillbaka till träningslängden och vad som är rätt eller fel! Här kommer det! Vi är olika, vi är olika vana vid träning och belastning av tung/lätt träning, vi har olika grundkondition/fysik, vi har olika målsättningar/prioriteringar inom specifika grenar/sporter/idrotter, vi har olika genar och förutsättningar för träning och sist men inte minst för vissa är träning en del av deras vardag men för oss andra är det vårt LIV, en livsstil! Allas kroppar klarar alltså inte av samma belastning/träningsmängd för alla dem ovanstående punkterna är olika. Så svaret är luddigt för några men en balans i just ditt liv är det som räknas! Föreställ er om Charlotte Kalla skulle träna tre pass i veckan, skulle hon då befinna sig där hon är idag? Krävs ingen expert för att luska fram svaret!

En livsstil innebär inte att träna ibland utan det är invävt i vardagen och träning går före soffhäng! Kroppen är van att hantera den träningsmängden och har lärt sig att reparera sig snabbare. Jag älskar att sova och jag vet att min kropp återhämtar sig då så nej, jag har absolut ingen ångest över att sova ut en söndag till 12.00! Det gör mig piggare, jag orkar träna längre och fler gånger och framförallt är det mitt val. Jag hör ofta att folk får ångest över att dem sover ut på sina lediga dagar, inte jag för jag vet att min kropp behöver det!

Vilodag är viktigt och en sådan i veckan finns alltid i mitt träningsschema och ibland t.o.m två (flera dubbelpass den veckan i så fall) men annars är det bra att variera sin träning, planera i förväg så att du avlastar vissa muskelgrupper emellanåt. Och ja, kosttillskott är bra som ett komplement i din kost för att du ska orka, nå resultat, minska infektioner i kroppen och må bra!

Mer rörelser i livet!!! Vi Svenssons behöver knappast oroa oss över att vi rör oss för mycket.. Det är snarare tvärtom! Hoppas mitt svar fick er att tänka om en stund för det var just det jag ville:)

Några bilder från min dag. Mamma busar med Hugo och självklart några spännisar från gymet:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar