söndag 28 augusti 2011

Träning med infektion i kroppen - A BIG NO!

Hur väl tar vi hand om vår kropp vid infektioner? Ofta hör jag vänner och bekanta säga -"jag har feber men jag måste jobba" eller -" jag har inte tid med att vara sjuk".

Att kroppen drabbas av en infektion är ett tecken på att något inte står helt rätt till! Orsaker till att man blir sjuk och då syftar jag till övre-luftvägsinfektioner och feber kan vara olika. Sänkt immunförsvar pga stress, dålig kost, brist på motion etc. Om man har sänkt immunförsvar smittas man dessutom lättare av andra! I vilket fall är det ett sätt för kroppen att säga ifrån - nu räcker det!

Jag anser att vi människor är alldeles för dåliga på att ta hand om vår hälsa och tänka långsiktligt, vi får inte glömma att hälsa är faktiskt det dyrbaraste vi har. Ingen tycker det är roligt att ringa in till jobbet och sjukanmäla sig och det vet jag själv. Man får nästan dåligt samvete och så får det absolut inte vara, en människa ska ha rätt till att vara sjuk och då är det endast till att kurera sig hemma!

Då kommer vi till det här med träning vid infektion. Har du feber, halsont och hosta finns det inget annat alternativ än att stanna hemma och bli frisk! Jag blir om jag ska vara ärlig lite arg om jag ser personer träna vid kraftig infektion eller vid feber. Om man tränar då, har man inte kunskapen om hur allvarligt det kan utvecklas till, kanske inte idag och imorgon men när du minst anar det. Sedan tror jag många tänker att "det händer inte mig".

En kropp som samtidigt utsätts för infektion och fysisk träning får svårt att uppbringa tillräckligt med energi för att klara båda. Kroppen prioriterar naturligt immunförsvarets kamp mot infektionen, vilket gör att träningseffekten blir väldigt låg. Immunförsvaret distraheras samtidigt av den fysiska ansträngningen och får svårare att rå på infektionen. Bland det värsta som kan hända om man tränar med en infektion i kroppen är att man drabbas av hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation. Båda påverkar hjärtats förmåga att slå och kan ge bestående men. Vill det sig riktigt illa kan det leda till döden.



Men så kommer vi till det här med "lätt snuva" eller "lätt förkylning". Ska man avstå från träningen? Den eviga frågan inom forskningen och ingen tycks ha kläckt den ännu utan fortfarande måste endast du avgöra det genom att lyssna på din kropp! Börjar du känna dig svag, hängig, ont i huvudet, lite snuvig och kanske även lite lätt halsont är det i alla fall ett tecken på något från kroppen. Det behöver inte alltid utvecklas till feber och hosta men risken är stor man inte gör rätt val. I en sådan situation är jag avvaktande, eventuellt tränar jag men går absolut inte någon som anstränger hjärtat för mycket. Jag har på senare år helt avstått från träningen när jag haft dessa sympton och det är jag glad över! Tyvärr insjunkar dem flesta i feber emellanåt, ingenting att göra åt förutom att låta kroppen i lugn och ro återhämta sig.

En infektion ger upphov till allmänna reaktioner i kroppen och drabbar också olika organ
beroende vilken typ av infektion det rör sig om.
En allmän reaktion (oberoende av vilken typ av infektion det rör sig om) som påverkar
idrottsprestationer, är bla en muskelnedbrytning som är kopplad till febertemperaturen och
hur lång tid man har feber (ju högre feber och längre feberperiod desto mer
muskelnedbrytning). Dessutom kan även koordinationen påverkas vid infektion. Till de
allmänna reaktionerna på infektionen kommer sedan de som är relaterade till det angripna
organet - luftvägarna vid ÖLI och lunginflammation, hjärtat vid hjärtmuskelinflammation,
urinvägarna vid en urinvägsinfektion osv.
Rekommendationer:

* Börjar du känna av en förkylning, gasa inte utan bromsa! Vila den dagen från träning även om det är svårt att låta bli. Du vinner på det i längden. Drick vatten!
* Har du ont i halsen, hostar och/eller har feber? Absolut ingen träning! Och inget jobb för den delen heller! Det finns inget som att "ta två panodil och gå till jobbet och hoppas på det bästa!" Det är nog den enda gången jag kan säga att kroppen behöver vila sig i form.
* Efter minst en feberfri dag kan du lätt börja träna eller när hostan försvunnit. Rekommenderar inte träning där du får upp flåset t.ex. som vid löpning, spinning eller cykling.

Tänk på att det finns inget jobb, tävling eller träning som är viktigare än din egen hälsa -never!

Om du är ofta förkyld eller sjuk, (minst 3-4 gånger per år) är det kanske dags att tänka om nästa gång du insjuknar. Fortsätter du behandla din hälsa som tidigare, minskar immunförsvaret ännu mer och risken finns att du drabbas allt fler gånger. Och kom ihåg att alvedon och panodil botar inte din sjukdom!

Hoppas dessa rekommendationer hjälper er!

_____________________________________________________

Var ute på en promenad med Hugo och mötte upp Therese på EspressoHouse i västra hamnen i nästan åskväder för lite temys. Therese har fått sig en rejäl förkylning och hon lyssnar på sin kropp och avstår från träningen helt! Jag har uppmanat henne att hon absolut inte ska jobba om hon har feber! Hon har precis fått ett nytt jobb och visst förstår jag henne någonstans att hon så gärna vill arbeta trots att hon känner sig dålig. Återstår att se hur hon mår imorgon. Krya vännen:)

Ja, ni ser. Snart blåser Therese och Hugo bort:) Teet värmde:)


Det blåste så mycket så jag och Hugo sprang hem!
Har fått mig måttligt med motion idag!
Träningsuppdate i nästa inlägg!

Cao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar