torsdag 7 april 2011

Ny behandling av artros - bra för oss korsbandsopererade!

Artros är vanligt och endast bland Sveriges befolkning beräknas drygt en miljon människor vara drabbade! Glukosamin är ett av de vanligaste behandlingsalternativen.
Artros är en reumatisk ledsjukdom och det bryter ned en eller flera leders brosk, vilket ofta kallas ”ledförslitning”. Artros drabbar i första hand äldre, men även överviktiga är en riskgrupp. Hand-, höft-, knä- och tåleder drabbas oftast.

De senaste årens forskning har visat att en korsbandsskada ofta leder till artros, dvs förslitningar i det skadade knät. Av 122 manliga patienter som sjukgymnast Anette von Porat undersökte fjorton år efter korsbandsskadan hade 95 förändringar i knät och 50 hade fått artros. Bara 27 av männen var helt friska i sina knän.
Unga som idrottar väljer eller rekommenderas oftast att operera sina knä för att kunna fortsätta spela handboll, fotboll, innebandy, basket eller någon annan idrott. Det är ovanligt idag att en korsbandsopererad patient inte återhämtas så pass väl att den inte kan återgå till sin idrott på elitnivå eller motionsnivå. De flesta gör det och det krävs en hel del från patienten, att träna upp muskelaturen runt om kring, genom träning skapa ett mer stabilt knä för att kunna påfrestas på hög nivå. Det finns läkare som avråder sina patienter att inte lägga sig på operationsbordet också och man behöver inte alltid det, beroende på den egna aktivitetsgraden samt yrkesgruppen.
Jag som har opererat båda mina främre korsband, ångrar verkligen inte att jag gjorde det pga av aktivitetsgraden, nämligen handboll på elitnivå. Korsbandsskador är sex gånger vanligare hos flickor än pojkar.

Vad som väntar mig i framtiden kommer jag aldrig att veta, men risken att jag drabbas av artros är mer troligt än inte. Jag har tidigare ätit glukosamin och jag måste erkänna att jag märkte en viss skillnad när jag hade extra ont i knät. Har dock inte ätit det på ett tag då behovet inte funnit men samtidigt är jag övertygad om att man ska göra allt som det går i förebyggande syfte.

En oberoende forskargrupp från Danmark och USA har noggrant kontrollerat och jämfört de studier som publicerats på strandnypon och glukosamin mellan åren 2002 och 2008. Reslutatet är en metaanalys, som tydligt visar att GOPO-rika nyponets fördelar.
GOPO har visat sig vara såväl smärtlindrande som antiflammatorisk, och används framgångsrikt för behandling av artrospatienter. 70 -80 procent av patienterna blir betydligt bättre, smärtan minskar och rörligheten ökar. Inga biverkningar!!!

Nu finns det åtta omfattande kliniska studier på de GOPO-rika Langelandsnyponen. Bilden är samstämmig -nyponen minskar smärtan, stelheten och svullnaden vid artros och andra ledbesvär som till exempel ryggont.

GOPO-nyponen finns i produkten LitoMove för människor och LitoVet för hundar!


Kostnad för 200 gram pulver ca 250 kr, finns i de flesta hälsokostbutiker.
Sök gärna på nätet!
 
 
Jag kommer testa den här produkten, den har inga biverkningar och innehåller dessutom massor med vitaminer och mineraler!

Rekommenderar er som har problem med artros eller vill använda det i förebyggande syfte (om du är t.ex. korsbandsopererad).

Ta hand om er!

2 kommentarer:

  1. Hejsan Dajana! Intressant inlägg! :) Mitt främre korsband gick av på vänsterknät när jag var 18 år,å jag hade möjligheten till att operera det 2 ggr men jag flyttade fram det båda gånger p.g.a jobb och flytt till Norge. Nu är jag 25 år, och har egentligen alltid tränat bra, styrketräning och löpning + att jag jobba som snickare. Men den sista tiden, speciellt dagen/2 dagar efter jag kört tunga knäböj, så får jag ont precis under vänstra knä när jag står på det och börja böja mig, som en enbens knäböj. Jag misstänker starkt att det är förlite brosk i det knät, och jag minns att när jag gjorde artoskopi då jag var 18, plockade de ut en bit brosk från det. :/
    Jag har lust att operera mitt knä fortfarande menjag vet inte om det går efter så många år, men jag vill göra det för att slippa problem senare när jag blir gubbe! Å varför jag skriver allt detta till dig, det vet jag inte heller men ,glucosamin ska vara bra för leder.... Blir så irriterad när jag söker runt å ser de som fått besked av sina läkare att det finns INGET man kan göra om man förlorat brosk. Fan vi lever ju i 2011 nu... läste om stamceller oxå, att de tar ut en bit brosk och bygger upp nytt med hjälp av kroppens egna byggarbetare... FAAAN, jag vill bara vara helt bra i knät ju!! Ha de bäst!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din frustration och ibland känner jag likadant. Tyvärr kommer vi inte ifrån det faktum att våra knä kommer inte bli bättre med åren. Däremot kan vi göra ett val och inte belasta våra knäleder på fel sätt. Du kan träna upp muskulaturen runt omkring och bli starkare än någonsin men alltså själva knäleden kan vi tyvärr inte göra allt för mycket med. Jag undviker helt att maxa i djup knäböj och jag kör för den delen nästan aldrig djup knäböj med vikter på stången. Jag stannar alltid över 90 grader och aldrig heller i just 90 grader för det då du sätter som mest press på din leder, undvik det. Det kan stämma alldeles väl att du har för liten broskyta, artros är väldigt vanligt bland korsbandsopererade. Den smärtan som byggs upp gör i sin tur att vi blir stelare, ben gnider mot ben är inte särskilt skönt. Smärtan eller symptomen kan skjutas upp eller lindras kan man säga med glukosamin eller strandnypon. Har du inte provat det tycker jag att du ska. Jag har käkat glukosamin och jag måste erkänna att det hjälpte även om det upp till två veckor innan jag kände av skillnaden. Mitt tips till dig är att försöka få en magneträntgen för det kan faktiskt vara så att något annat i knät inte är okej, tex menisken. Min menisk är som en 35 årings enligt magnetröntgen. Jag är otroligt försiktig med mina knä idag, vill gärna inte vara sjukskriven när jag är 45år , undviker nästan alltid löpning på asfalt, värmer upp lederna och övrig kropp ordentligt innan träning, maxar inte i djup knäböj osv. Det går att ta hand om sina knä om man vet hur, tyvärr är det många som fortsätter att träna exakt så som de gjorde innan skadan och det är inte bra om man önskar att träna i framtiden. Önskar dig lycka till och prova produkterna. Ha det toppen.

    SvaraRadera