lördag 19 februari 2011

Mat mat mat .....

Idag har det varit minst sagt en ensam dag, endast legat i sängen och gjort nada. Jag har i alla fall fått i mig någorlunda med mat trots att aptiten är på låg nivå. När jag inte tränar har jag svårt att äta men det är ännu viktigare att få i sig tillräckligt med mat då musklerna behöver näring! Dont forget! Och självklart för metabolisen osv. Ni vet väl att en fullvuxen människan behöver i snitt 1200 kilokalorier per dag för att metabolismen ska fungera som den ska. Jag bli tokig när jag hör eller läser om tjejer som svälter sig och tycker att 1000 kilokalorier är mycket! Har man inte kunskapen kring sin egen kropp och dess energibehov, blir det inte lättare! Samtidigt vet jag att många tror att de kommer gå ner i vikt så fort de slutar äta mat, men kroppen går in en "svältmode" och kommer göra allt för att behålla fettet på kroppen, dvs, den kommer ta energi från dina muskler först och främst!

Däremot vid viktminskning ska man ligga några 100 gram kilokalorier i underskott men då är det viktigt att få sig rätt näring! Annars är det energibalans som gäller = den energi du får i dig under en dag ska du också förbruka, alltså ska det bli 0!

Anyway ska visa lite vad jag har fått i mig under denna febriga lördag! Måste nog få i mig något mer, lite för lite för min kropp.

Frukost:

1 kesella 1% + funlight + 125 gram färska blåbär
2 hela ägg + 1 äggvita
3 fincrips
1 stort glas vatten + en halv citron

Var inte så värst hungrig imorse, jag hade feber och var allmänt hängig. Ett lätt sätt att få i sig c-vitamin är genom citron (lindrar och stoppar infektiner/förkylning tack vare citronens antibakteriella egenskaper). I mina tidiagre åldrar drack jag alltid Mulitvitamin eller C-vitamin via sådan vattenlöslig tablett, mest för att det var godare än vatten då men också för att jag trodde det var nyttigt! Det valet skulle aldrig göra idag! Det är alltid bättre att äta av den riktiga råvaran om det går och i detta fall gör det! Ett tips till er, istället för att ersätta era vitaminer med tabletter rekommenderar jag er att äta en frukt, gör egen lemonad (utan socker)!

__________________________________________________________________________

Mellanmål: Fruktsallad med kamomillte + Breeze fitness egna honung

Päron
Vinddruvor
Banan
Galiamelon

Ett lätt och nyttigt mellanmål, fylld med vitaminer!


Den här honungen rekommenderar jag varmt! Den innehåller 25 % mer antioxidanter, tillverkad i Ystad, en kvalitetsprodukt helt enkelt! Finns att köpa på Breeze Fitness webbshop här.

________________________________________________________________________

Till middag visste jag verkligen inte vad jag skulle göra så jag begav mig ut en sväng och gissa vad jag hittade ca 300 meter bort, MÄSTERLIVS! Mitt leende kunde man inte missa den stunden jag var i butiken, återkommer mer om varför!


 Lördagsmiddag:

250 gram nyskivad ryggbiff
Ruccolasallad
3 bitar Gruyéreost (min favorit)
En liten mix av färska vitlöksklyftor och oliver
2 små skivor surdegsbröd (Olof Victors)
Brämhultsjuice

Det var supergott men jag är hungrig nu igen och behöver få i mig något mer, tror det får bli en Zero Impact (ca 400 kilokalorier) sen är mitt dagsbehov täckt! Fick i mig en proteinshake (Nectar) innan också.

Jaha, då har vi tagit del av vad jag får i mig när jag är sjuk. Vad äter ni för något smarrigt när ni ligger hemma själva?


Trevlig fortsättning på denna lördagskväll!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar