söndag 28 november 2010

Söndagsträning på gymmet.

Direkt efter att matchen mellan Tumba - H65 blev klar (som vi vann med 24-26 och som jag följde via en liveblogg) rusade jag till gymmet för ett riktigt bra Benpass. För er som inte vet spelar jag inte förnärvarande p.g.a en knäskada. Opererade korsbandet för exakt 6 månader sedan och rehabiliteringen har gått oerhört bra och comeback gör jag den 11:e december med b-laget. A-lagspel blir det den 6:e januari mot Kungälv (det laget mötte vi då korsbandet gick sönder ). Jag opererade vänster knä för ca 7 år sedan och den största anledning till varför det gick sönder var p.g.a min överrörlighet (gymnastiken har sin roll där) men också för att min kropp var för svag för att spela i 2-3 lag och träningarna kunde bli lite för många.

Orsaken till att mitt högra korsband gick sönder var av ren otur, enligt alla läkare och sjukgymnaster. Absolut inget fel på min muskulatur och rörlighet utan att jag helt enkelt hade otur under den matchen. Tyvärr är det sådant elitidrottare får räkna med och det gäller att hitta motivationen för att komma tillbaka. Jag är fantastiskt nöjd med den träningen som jag gjort senaste 6 månaderna och när jag väl står på handbollsplanen för spel igen kommer jag vara stark, räkna med det!

Jag körde ett bra benpass idag på gymmet, delar med mig övningarna:

Uppvärmning: Dymnaiska övningar 10 min

Hängande frivändning                       4 x 5         60 kg

Marklyft                                          4 x 8         70 kg

1 / 1 arm RDL kontralateralt            2 x 8 (e.l)  15 kg

Knäböj                                           4 x 8          85 kg

Tåhävningar                                    4 x 20        70 kg

Draken (MAQ)                              2 x 8 (e.l)   10 kg

Utfallsteg med viktskiva ovan huv.   3 x 8 (e.l)   20 kg

Magen:  Fällkniven med vikt            3 x 20        10 kg

Sidoplankan med rörelse                 2 x 12 (e.s)


Avslutade passet med olika spänsthopp. Kroppen mår toppen! I veckan väntar 3 handbollpass, 2 löppass, 1 TRX pass och 1-2 gympass. Imorgon har vi friluftsdag och jag kommer hålla till i ishallen hela dagen. Älskar att åka skridskor, kanske blir några bilder.



Bjuder på en bild från vårt sommarställe i Montenegro. Endast 1 ½ månad efter korsbandsoperationen och kan tacka bl.a. min kära TRX för den snabba rehabiliteringen. TRX är perfekt att ha med sig i resväskan, träna vart du vill!

Hej så länge!
Dajana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar