måndag 27 februari 2012

Ditt och mitt fett

Kroppsfett har vi alla men det skiljer sig på hur mycket, vart någonstans på kroppen vi har det "oönskade" fettet och om det är hälsosamt. Ordet fett klingar negativt för många speciellt på ens egen kropp. Vi pratar om celluliter, underhudsfett, bukfetma, gäddhäng, dubbelhaka och säkerligen om mer och hur vi vantrivs med det. Jag känner ingen som önskar något av det jag precis nämnt dock är underhudsfett livsnödvändigt för oss men i detta sammanhang menar jag underhudsfett med många kilos övervikt.

Fettprocenten på kroppen påverkas av många olika faktorer. Jag kommer inte gå in på alla här men de väsentliga som bör nämnas är förstås kost och träning. Vi besitter alla olika gener och det är något vi inte kan styra, detsamma gäller vårt kön och ålder. Däremot kan vi bestämma över vad vi stoppar i oss, hur mycket vi rör oss, vad vi definierar som vardagsmotion, vilken miljö vi rör oss i och en ytterst viktig faktor, målsättning.

Ni har förhoppningvis noterat att jag alltid sätter upp mål innan jag påbörjar något, det blir en form av drivkraft. Hur vill jag se ut? Varför vill jag det? Är det normen som bestämmer? Är det hälsosamt? Vi måste våga vara mer ifrågasättande och kritiska till de valen vi gör i dag! Vi bombaderas ständigt av media som ger många falska förhoppningar och framförallt kortsiktiga resultat därför måste vi vara mer realistiska och inte tro på allt som skrivs. Att leva på pulver i två veckor för att gå ner i fett låter fruktansvärt för mig, men de finns de som på allvar tror att de är livskvalitet och att de kommer leva ett hälsosamt liv? Inte en chans!

Om du önskar låg fettprocent kan man inte ligga på latsidan. Vill du att dina magrutor ska synas kan du inte ha hög fettprocent på kroppen, så enkelt är det. För att komma dit måste du förbränna det överflödiga fettet genom träning, oftast underhudsfett samtidigt som du äter rätt. Att äta rätt är olika beroende på vilken person du frågar. Ställs den frågan till mig, svarar jag med att alla näringsämnen ska intas under träningsdagar och under vilodagar skärs kolhydraterna ner (du gör av med mindre energi) beroende på målsättningen och ökar istället på fettet lite (omega -3 och nötter) och proteinet (exempelvis ägg och kött). Alla dagar i veckan ligger du i underskott i energi och äter du enligt PF, märker du inte det (läs i kategorin PF om du är intresserad). Samtidigt måste du träna och jag väljer hellre att intervallträna (löpning) korta distanser då du efterförbränner mer än vid ett lågintensivt löppass (finns tydliga studier på det) eller promenad samt att det är muskelbyggande (korta intervaller 15-30 sekunders). Jag vill ha kvalité och det ska rymmas i mitt tajta schema och därför väljer jag intervaller. Styrketräning (funktionell sådan) bör finnas med och alla tränar vi olika så där går jag inte in på specifika upplägg.

Vilken idrott man håller på med spelar sin roll också. Sysslar med body fitness så önskas en låg fettprocent för att man ska kunna se de väldefinierade musklerna. Är du brottare är det knappast en fördel att ha tömt kroppen på all vätska och gått ner så mycket i kroppsfett som möjligt. Där bedöms de inte utifrån utseendet som de gör i body fitness. Vi är olika som sagt.

Sedan finns det den gruppen som kämpar med övervikt och vill gå ner i vikt av hälsoskäl eller de måste rent ut sagt om de ska leva ett långt liv. Deras hjärta orkar inte pumpa runt blodet i den stora kroppen och motionerar de dessutom inte blir det en hälsofara.

Själv mäter jag mitt kroppsfett på Breeze Fitness, hos Seth genom ett speciellt ultraljud. Mitt mål är att väga mer än 63 kg som jag gör i dag men ha lägre fettprocent året om (tacka PF att det är möjligt) Senaste året har jag faktiskt uppnått mitt mål genom att ligga lågt rent procentuellt, presterat bra på handbollsplanen, blivit en starkare tyngdlyftare och i samma veva trivts i min kropp.

I oktober förra året mättes fettprocenten till 13 % och därefter deffade jag absolut inte, utan tränade enligt olika upplägg, ätit enligt PF samtidigt som jag har presterat väl och ändå hamnade jag i den senaste mätningen i fredags på 12.3 % kroppsfett. Jag har som mål att ligga mellan 11-12 % och så länge jag mår bra av det, presterar väl och håller mig frisk är det bra för just mig. Detta gäller mig och det fungerar för mig dock inte för alla då man måste veta att 12.3 % är extremt lågt, där är vi inne på livsnödvändigt fett. Men som sagt, detta gäller mig.

Det här är frånn 25/10 och ni ser vart 13% ligger.

Detta är från i 24/2 och nu ligger jag på 12.3 % fett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar