torsdag 2 juni 2011

Fystränarjobbet ingång! :)

Sorry kära lärare för den lilla pausen jag haft här på bloggen, har tyvärr inte haft tid för uppdatering under mitt "äventyr". Om två dagar kommer ni få ta del av själva äventyret, håll ut ;)

Idag drog jag igång mitt uppdrag som Trelleborgs fystränare under försäsongen!
Träningen var hemma hos Eje som är en del av damsektionen. Inte fel med två pooler och yakuzzi att svalka sig efter träningen men jag tyckte de var lite för kallt (badkruka som in i). Vi utnyttjade tennisbanan till träningen.
Jag håller i träningen men självklart gör jag alla moment också.
Vi startade upp med löpteknik och den uppvärmningen vi kommer göra under säsongens gång. Oerhört viktigt att värma upp hård-och mjukvaran för att sedan kunna belasta kroppen under träning. Tyvärr är det alldeles för många som "lattjar" under själva uppvärmningen, spelar fotboll eller leker och tiden bara rinner iväg. För att unvida alla dess möjliga skador och för förbereda kroppen för ökad belastning måste uppvärmningen vara seriös!

Vidare blev det 50 minuter MAQ. Vi kommer arbeta mycket skadeförebyggande, förbereda kroppen för tung belastning på gymmet och därför måste tekniken sitta som en smeck! Tappar du i tekniken och du har 70 kg på ryggen, kan ni själva räkna ut vad som blir konsekvensen!
Det kommer bli lite träningsvärk om två dagar skulle jag gissa hos de flesta. Vi arbetade en del i den excentriska delen av övningen.

Träningspasset avslutades med fotarbete och löpning och mjölksyran var där och hälsade på;)
Självklart stretchade vi efteråt och sedan begav vi oss till poolen för ett litet dopp medan tränarna drog igång grillen. För moi blev det endast stekning vid poolkanten.

Bjuder på några bilder:

En MAQ -övning (bålstabilitet -rörlighet).

Här arbetar vi med baksidan, öka rörligheten i hamstrings. Underbar övning!

Vila mellan intervallerna. Mjölksyran känns säkerligen i benen nu.

Jag chillar vid poolkanten, lite för kallt för mig!

________________________________________________________

Vi har glassat lite på balkongen nu, dags att bege sig till ribban. Det blir grillning, kubb och minigolf med vänner ikväll. Skönt att vara ledig fram till tisdag.

Allting går fantastiskt bra just nu, 3 nya klienter den här veckan. Jag har fullt upp med mitt företag F.I.T, you gotta love it :)

ps. angående frågan om receptet till brödet jag la upp förra veckan, den innehåller max 5 gram kolhydrater!
Hoppas ni får en underbar dag där ute i värmen!

Kram på er.

2 kommentarer:

  1. Du är en riktig badkruka. Poolen såg skön ut. Bara att hoppa i och plaska lite =)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag är en tjej som spelar fotboll på hög nivå. Jag undrar om du har något bra proteinpulver som du kan rekommnderar. Jag tycker det är svårt att veta vilket man ska köpa då det absolut inte får innehålla något dopingmedel.

    För övrigt tycker jag din blogg är grym.
    / Lisa

    SvaraRadera